NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2008
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2007-01-22, 14:45
Wow!
 
I stort fång med blomster till dig och Bo Persson som har hjälpt mig en bra bit på traven.
Men... -fortfarande finns det ett litet frågetecken runt alla dessa Hedvig.  
Ska man tro på kyrkoböckerna så ska Hedwig Herau varit 81 år och 7 månader när hon dog 1805 i S:t Olai. Räknar man baklänges så ska hon i så fall  vara född 1724 - eller hur? Om man tittar på de uppgifter som du har fått fram i AI:1 Godegård s 78 Rådåsa (1740-tal)så?blir jag lite konfunderad. Det innebär att det diffar på mer än 10 år i ålder. Visst - så kan det säkert vara, men vad sjutton ska man tro på?
 
Det är måååånga Hedvig i omlopp skulle jag vilja säga.
 
Hedvig Elisabet har jag fått information om att hon ska vara född 1787 men inte var. Det innebär att hon endast var 15 (ev. 16) år när hon gifte sig 1802-12-31 med Pehr Fredrik Wahlström. Hennes första (?) barn ( Hedvig (!) Maria ) föds 1804-09-01. Här finns det ju en anteckning att hon skulle vara 18 och det stämmer ju.  
Men det är nästan så att man får en känsla att hon har fött ett barn tidigare för varför var det annars så bråttom med brölloppet?
 
Well, som man säger på sina håll, jag måste nog sätta mig ner i lugn och ro och inte sitta på jobbet för att försöka lösa upp allt.  
Just nu snurrar det ordentligt i planeten.
 
Men återigen
 
Mycket tack för all information!
 
Mvh
Thomas
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Pehr Fredrik Wahlström född 1780 i S:t Olai.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland