NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-12
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2002-01-28, 12:47
Ang. Niclas Hindersson vid Hagge bruk
 
I Bertil I W Kjelldorffs uppsats i Släkt och Hävd 1994:3-4 om släkterna Hero/Herou i tidiga led, har hammarsmeden Niclas Hindersson vid Hagge bruk i Norrbärke sn och hans barn upptagits under den egna rubriken Släkten Hiro (s 165-169), en från övriga redovisade Hero-släkter fristående släkt. Jämför även Kjell Lindbloms Vallonsläkter under 1600-talet, del 2 (1990), s 23, och Kjells redovisning här ovan (26 jan 2002 kl. 14.10).  
   
Av Kjelldorffs uppsats (s 166) framgår att Niclas Hindersson endast påträffats med släktnamnet Hiro en enda gång och han meddelar heller inga belägg för att sönerna skall ha använt detta namn. Belägget för Hiro finns i en förteckning över hammarsmederna i Grangärde, Norrbärke och Söderbärke socknar vid gruvtinget 4/3 1662 (Bergskollegii arkiv EIIf:1a, s 106r). Niklas Hindersson hiro står antecknad som mästare vid Hagge bruks andra hammare, men tittar man närmare i originaldomboken i RA så syns tydligt att Nicklas Hinderssons namn har skrivits över en annan raderad text som skymtar under hans namn. Jag misstänker därför att ordet hiro kvarstår från den raderade texten, kanske från en annan smeds efternamn? Enligt påpekande från Kjell Lindblom fanns i grannsocknen Söderbärke masmästaren Niclas Hero vid Billsjö bruk fram till 1660 och åter 1673-75.
 
I kyrkböckerna i Norrbärke skrivs aldrig Niclas Hindersson och hans barn med namnet Hiro. Däremot har jag funnit ett par belägg för ett helt annat efternamn. När Niclas dör 1669 står endast i testamentsräkenskaperna (LIa:2) 1669 21/11 Mr Niclas Hinderson hammarsmed i Hagge, en frantzsos. Men allra första gången han nämns i Norrbärkes kyrkoräkenskaper, när han 1661 7/4 lämnade testamentspengar efter en dotter, står han antecknad som Mr Niclas Matthie hammarsmedh uthj Hagge (LIa:2, s 1v). Efternamnet Matthie återkommer även när sonen Hindrik gifter sig några månader senare i Norrbärke (C:1, s 14r) 1661 25/8 Hindrich Matthies hammarsmedh wid Hagge - Lisbet Månssdotter ibid.
 
Jag har för ett tiotal år sedan diskuterat ovanstående problem med framlidne Björn Isheden, duktig domboksforskare och med stor kännedom om Västerbergslagens släkt- och personhistoria. Han var liksom jag av åsikten att Matthie borde förstås som smedernas efternamn. Han hade dock tidigare rådfrågat vallonforskaren Erik Appelgren om dennes åsikt i frågan. Denne gjorde då tolkningen att Niclas och hans son Hindrik var smeder hos en Mathias, gissningsvis Mathias De Geer, en intressant teori som dock inte finner något stöd i källmaterialet. Någon Mathias är inte belagd som ägare, arrendator eller på annat sätt involverad i driften av Hagge bruk vid den aktuella tiden och ingen annan brukspersonal omtalas för övrigt på ett sådant vis (som varande en viss persons personal) i kyrkböckerna i Norrbärke under den aktuella tidsperioden.  
 
Min egen gissning blir därför att Niclas Hindersson skulle kunna tillhöra släkten Mathieu. Enligt Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet, del 2, s 90, inkom 1609 till Kroppa bruk i Värmland smederna Jehan och Henry Matthieu och som trolig son till den senare upptas spiksmeden Gilius Mattheu vid Tunafors och sist i Lundby i Fors sn. Namnskicket tycks i alla fall stämma bra överens med Niclas Hinderssons familj, där sönerna hette Gilius, Hindrik och Johan.