NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2012
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2010-01-12, 09:37
Hej Oddbjörn!
 
 Stort tack för alla upplysningar du lämnat. Tolkningen av brevet stämmer gott med vad jag själv kommit fram till. Jag har bara några kommentarer till ett par ord i texten.
 Brevet innehåller namn på yrken inom bergsbruket, t ex formeur =  
gjutare, chergeur au forneaux = uppsättare vid masugn, charbonni(er) = kolare, serviteur de formeur = gjutardräng.
 Ordet frere betyder här inte biologisk bror utan snarare vän, på samma sätt som vi, åtminstone i Sverige, kan börja t ex ett affärsbrev med tilltalet Broder!
 Jean Hubert är alltså inte bror utan tidigare arbetskamrat till Etienne. Brevet är skickat till Jeans dåvarande arbetsplats, som 1642 är Kvarnbacka bruk i Lindesberg landsförsamling. Det är just från detta bruk, som Etienne begett sig till Norge.
 Om Jean Hubert och Jean Mineur, som bägge är kolare, låtit sig övertalas att söka lyckan i Norge är svårt att veta. Jean Hubert finns kvar vid Kvarnbacka enligt 1643 års mantalslängd (som upprättas på hösten 1642) och finns på 1650-talet vid några bruk i Värmland, men han kan ju ha gjort tjänst några år på norska bruk under mellantiden. Samma sak gäller Jean Mineur, som 1646 kallas een verloopen coolder (på holländska).
 Det enda av Etiennes barn, som finns antecknat i en svensk födelsebok är sonen Petter. Han är döpt 26/12 1640 i Lindesberg. Om honom har jag tidigare fått uppgift från annan släktforskare i Norge, att han avlider 1720 och är gift med Sara Anunsdatter. Kanske finns det en bouppteckning efter honom?
 Brodern Nils Steenson tar 26/1 1686 tjänst som gjutare vid Fritzö järnverk enligt ett detaljerat kontrakt, vilket finns bevarat (Statsarkivet på Kongsberg, Larvik Grevskap, Fritzøe Jernverk, jernverksbetjenter).
 Ditt resonemang om Johan Steensons troliga barn och barnbarn tycker jag verkar vara välgrundat och stämmer säkert. Här kan jag dock inte bidraga med några uppgifter.
 Vänliga hälsningar
 Kjell