NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-13
Skrivet av: Oddbjørn Johannessen skrivet 2005-11-29, 11:01
Jeg er fremdeles på leting etter en mulig forbindelse mellom hammersmedsvenn Jan Hanne som er ved Hakadal jernverk i Norge i 1801 (f. ca. 1780 i Sverige) og den Jan/Johan Hane som blir født i Knista, Örebro i 1780.
 
Jeg har nå forsøkt å følge familien gjennom flere husforhør, og den hypotesen at dette er samme mann, er ikke blitt svekket.  Jan/Johan Hane blir altså f. 1780-12-24 (døpt 2 dager senere).  Foreldre:  Hammersmeden Peter Hane og Anna Cajsa (Cathrine) Isacsdotter, som på det tidspunktet bor ved Nordhammars bruk.  De flytter jf. kirkebok AI:4 for Knista församling 1795 fra Nordhammar til Villingsberg.  Jf. kirkebok AI:5 flytter sønnen Johan Hane 1798 til Nysund.  Jeg kan imidlertid ikke finne ham der - i hvert fall ikke ved Håkansbols Bruk/Ledefors Bruk, hvilket man skulle ha forventet.  I kirkebok AI:4 for Nysunds församling finner man hans bror, Isac Hane (f. 1772) som mestersmed.  I hfl. oppgis det at han har flyttet dit fra Knista 1801.
 
Spørsmålet mitt er:  Kjenner noen til hvor det ble av Johan Hane?  Følgende muligheter kan vel tenkes:  1. Han har oppholdt seg så kort tid i Nysund at han ikke har satt spor etter seg i noe husforhør.  2.  Han har aldri reist til Nysund (innførselen i kirkeboken kan være feil, eller han kan ha ombestemt seg underveis og reist et annet sted - Norge?).  3. Han har flyttet til Nysund, men jeg har oversett ham fordi jeg har konsentrert meg om et for snevert område (de to største jernbrukene).
 
Vennlig hilsen
Oddbjørn Johannessen