NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-26
Skrivet av: Lena Beckman skrivet 2000-09-14, 21:54
Hej Robert och Åke!
När jag nu efter sommaren återvände till datorn och Rötter,såg jag att den släkt Hammarstedt,som min man och jag intresserar oss för, dök upp i Anbytarforum.
Min mans farmor Ruth Beckman var en av flickorna Hammarstedt: (Ellen gift Bergström, Märtha gift Schnell,Ester, Ruth gift med Knut Beckman, Dagmar, Edith).
(Knut Beckman har för hand skrivit den släktbok, som jag nu hämtar nedanstående ifrån.)
De var döttrar till Per Gustaf Reinhold Hammarstedt (1825-1885) och Helena Fredrique Unge (1823-1901). Gustaf Hammarstedt var kyrkoherde i Danviken och Sicklaö, och han hustru ägde Hammarstedtska flickpensionen vid Brunkebergs torg i Stockholm.
Gustaf hade tre bröder: Lars Axel(1814-1828), Nils Oscar prost i Norrby och gift med Elna Melander samt Carl Victor kronolänsman gift med Emma Marietta.
Dessa fyra var söner till Nils Hammarstedt (1780-1847)prost i Tibble och gift med Stina Sofia Lindström.(Åke, detta måste vara din Anna Sofia Lindström -kanske står det fel i den släktbok som  jag just nu använder mig av?)
Nils Hammarstedt hade tre syskon: Anna f. 1766 gift med kronlotsen Björkman i Gävle, Anders (1769-1819) bysmed gift med Kajsa Asplund f. 1795 samt Margareta f. 1775.
Deras föräldrar var Nils Persson (1734-98) bysmed i Björke gift med Anna Andersdotter (1735-96).
I vår släktbok anges sedan deras föräldrar inom parentes, som  
Per Andresson, bysmed i Björke, Hille socken, Gästrikland gift med Malin Nilsdotter.    
Detta är något av det vi sett i våra släktpapper. Om Gustaf och Fredrique vet vi ganska mycket, men det vore roligt att få kontakt och mer kunskap om denna gren Hammarstedt och också om Hille socken på 1700-talet.
Vänliga hälsningar
Lena