NULL Skriv ut sidan - Göthberg

Anbytarforum

Titel: Göthberg
Skrivet av: Susanne Christiansson skrivet 2014-11-11, 07:25
Hej
 
Jag har några funderingar. Vad jag har förstått och hittat i kyrkoböckerna så levde Olof Göthberg och Annicka Dahlman på Hagen i Naverstad från 1778. Olof dog 1786 men eftersom jag inte kunde hitta något om hans död i Naverstad så letade jag vidare och med hjälp av Släktdata hittade jag en Olof Göthberg som dog 1786 i Saltkällan, Han dog i hetsig feber. Jämförde dessa uppgifter med begravningsboken och där står det,som jag tydde det,att han var hemmahörande i Naverstad Pastorat. Detta var andra gången Olof Göthberg dök upp i Saltkällan. Första gången, som jag har hittat, var när hans son Lars föddes i oktober 1767. Denna pojk dör sedan i maj 1768,i Töftedal.  Det jag undrar över är vad hade Olof Göthberg för koppling till Saltkällan? Fanns det släkt där, kanske mor och far?  Min nästa fråga är, varför flytta till Hagen? Denna gård ägdes av Truls Olofsson och han bodde kvar i flera år efter att Olof med familj flyttade dit. Truls dotter gifter sig sedan med Olofs son Lars(Lars nummer två), född 1771 i Töftedal. Är det någon som vet vad Olof hade för anknytning till Naverstad?
 
Mvh
 
Susanne
 
(Meddelandet ändrat av chilired 2014-11-11 18:22)