NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2015
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2013-02-15, 18:22
En ana till min man föddes 1780-03-14 på torpet Modalen i Steneby. Föräldrar var Anders Setterin och Maria Persdotter. De gifte sig 1777-12-26 i Steneby. Båda var från N Dingelsvik och där föddes äldsta barnen Maria 1778. Anders står vid vigseln som skomakare. Övriga barn födds i Modalen. Förutom vid Maria och Cajsas födelse står Anders som Setterin vid dottern Ingrids födelse 1782. Vid sonen Elias födesle 1787 står han som Nilsson och vid de övriga barnen står han som Anders Fix, Johanna 1784, Anders 1790 och Catharina 1792. I husförhörslängderna under Modalen står Anders både som Fix och Nilsson. Anders står som född 1754 och hustrun 1750. De flyttade från Modalen tidigast i slutet av 1792. Var de sedan befann vet jag ej men 1795 kom de till Uddevalla, i vars trakter de blev kvar. Anders står som Fix.  
 
Bland dottern Cajsas ättlingar finns det en uppgift att de ska komma från valloner. Vilket jag vet att många tror , men inte gör. Av denna anledning undrar jag lite om namnet Setterin. Är det någon mer som har stött på det? Det skulle kanske kunna ha vallonsk ursprung???
 
Jag har försökt följs paret i mantalslängderna också, men hittar inte torpet Modalen där. Och inte familjen överhuvudataget i Steneby. Modalen verkade ha hört under Lästvik, har jag rätt i det? I N Dingelsvik hittar jag inte heller paret med säkerhet. Det finns en dr Anders där men han står kvar som dräng några är efter vigseln. Kan ha vari samma dräng som ett år står som dr Anders Nilsson inflyttad från Billingfors. 1776 fanns dr Anders som om jag tyder det rätt var Bruksmästarson från Ballesnäs. Är dock osäker på tolkningen. Jag har ännu inte hittat någon Nils som skulle kunna passa in på det.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig med mina problem med mantalslängderna? Och kanske vet varför inte Modalen finns med?
 
MVH
Gerd Johansson