NULL Skriv ut sidan - Grek

Anbytarforum

Titel: Grek
Skrivet av: lage skrivet 1999-02-12, 18:46
Hej Bodil! Jag har med intresse följt dina inlägg i Anbytarforum och tror mig kunna påstå att jag är tremänning till din mor .Så småningom har du kommit in på rätt spår vad gäller vår gemensamme anfader Smeden Anders Grek.Han föddes alltså i Ekeby (E)18/8 1776. Enligt Ekeby (E) CI:1 var Anders son till Ringgjutaren Lars Grek och hustrun Greta Persdotter. Både fadern och modern dör 1786 och Anders bor sedan hos sin äldste bror: mäster Johan Gabriel Grek,  från vilken han år 1797 flyttar till Flisby (F). År 1800 flyttar han till Boxholms Bruk igen från Skatelöv (G) och bor hos sin två år äldre bror Lars till 1801 då han flyttar till Hällefors (T). Jag har med Hans Egeskogs hjälp fått många intressanta uppgifter om släkten Grek.  Min första kontakt med Anders Grek var när jag sökte efter min mm mor Maja Lisa Grek. I Ramsberg (T) AI:1 sid. 160 finns noterat att Anders flyttat in från Ljusnarsberg. Men detta är uppgifter som du antagligen känner till. Hans historia mellan Ekeby och Ramsberg  är intressant och jag hoppas att vi kan reda ut den. Som du förstår är jag också intresserad av Anders Andersson Stärkman, var han föddes och vilka hans föräldrar var. I Hässjö (Y) hfl står att han är född i Ramsberg (T) men jag kan inte finna honom där . Har du lyckats bättre?