NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2013
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2011-10-23, 21:02
Hej Kjell,
 
Tack för ditt stöd gällande Sara Henriksdotter Godous ursprung. Och intressant teori att Henriks mor, snarare än far, kan ha hetat Godou. Den möjligheten hade jag inte alls tänkt på. Men å andra sidan är det väl inte hundraprocentigt säkert att Sara far hette Eriksson, även om det fanns en samtida hammarsmed Henrik Eriksson vid Ålberga, och även om det fanns en hammarsmed Henrik Eriksson vid Sonstorp samtidigt som Botilla Schultz fanns där (men igen - denne Henrik står endast med en dotter i mantal 1710). Min hypotes har annars varit att Henrik gift med Botilla kunde ha varit en son till hjulmakaren Johan Godou, och född i Risinge i det glappet som finns på 1640-talet i födelseboken.
 
En liten kommentar apropå din ref. till Servidsson de Manhay - Botillas mor Margareta brukar anges som Herfvesdotter när uppgifter om henne återges på nätet, men det är troligare att hennes rätta namn var Servesdotter; jf. Björkvik C:1 s.34 där hon 7/4 1690 är dopvittne för skrivaren Sven Larsson Gadds son vid Viråns hammar, Lars: H. Margareta Zerfvesdotter /: Mr. Henrich Scholz hammarsmeds.  
 
Jag är mycket medveten om att det inte finns belägg för någon Erik Godou, och har själv förhållit mig skeptisk till att någon sådan person har existerat. Men enligt Bertil Kjelldorffs Släkten Godou i tidiga led, som jag nyligen tagit del av, lär det framgå av uppgifter i hammarting vid Länna bruk 18/6 1687 att Henrik, Jost och Simon Eriksson är bröder. Jag vet inte vad som egentligen står i det aktuella hammartingsprotokollet. För övrigt har Kjelldorff kommit fram till många uppgifter som inte stämmer överens med mina egna, så jag förhåller mig tills vidare kritisk också till uppgifter om de grenar jag själv inte har särskild kunskap om. När det gäller Tabell 15 i Kjelldorffs skrift; Hans Henriksson Godou död 1733 Ålberga Kila, vill jag honom till att vara en son till Henrik och Botilla, men då född kanske 1675 snarare än 1665. Hans son Henrik född 1700 (tabell 16) är far till Johan Henriksson Godou som föddes i juli 1732 i Kila och som hamnade i Yxnerum. I tabell 13 har Kjelldorff blandat ihop uppgifter om Henrik Johansson gift med Maria Månsd Lustig med uppgifter om Henrik Johansson gift med Helena Hansdotter, både när det gäller födelsedatum, dödsdatum, platser och barnens giftermål. Många andra uppgifter i flera tabeller kan motbevisas.
 
Men när det gäller Jost och Simon har jag med utgångspunkt i Kjelldorffs uppgifter funnit följande:
Risinge C.2 s.76: Vigda 26/12 1671: Jost Eriksson i Finspång och Sara Persdotter ibid.
Risinge C.2 s.120: döpt 30/11 1677: Marja: Jost Eriksson  wid Finspång. Buren af hust Margareta Samuel Cardons.
(högst osäkert om detta är samme Jost som återfinns i Tveta och Vårdinge)
 
Mantalslängd Tveta: Bränninge 1682:
Hammarsmed Simon Ersson ogift
Hammarsmed Jost Ersson (man+hustru)
 
Vårdinge CI:1 s.42: Molstad f.7/2 1688 döpt 13/2: Jost Ersson hammarsmeds son Johan. Bland faddrarna: Simon Ersson hammarsmed vid Turinge bruk.
Vårdinge CI:1 s.64: Molstad begr. 20/5 1688 Mr. Jost Erssons lille son, 3 månader gammal.
Vårdinge CI:1 s.44: Molstad f.18/8 1689 döpt 25/8: Jost Ersson hammarsmeds son Jacob.
 
Mantalslängd Vårdinge Molstaberg bruk  
1689: Hammarsmed Jost Ersson 1 person   och Anders Simonsson man+hust + 3 till
1690: ham.smed Jost Ersson man+hust+1 och dr. Anders Simonsson man+hust
1691: ham.smed Jost Ersson man+hust
1692: ham.smed Jost Ersson man+hust
1694-1695-1696 ej funnit noteringar om Molstaberg i Vårdinge mantal
 
Mantalslängd Turinge  
1689: Hammarsmed Simon man+hust+1 och Arvid 1 pers (utfattig och gammal?)
1690: ham.smed Simon man+hust+1 och Arvid (utfattig och gammal?)
1692: ham.smed Simon man+hust+1, dr Eric man+h, dr Arvid 1  
1693: ham.smed Simon man+hust, dr Erik man+h, dr Arvid ofärdig, dito Herman man+h
1694: ham.smed Simon man+h+2, dr Eric man+h, dito Herman man+h
1695: ham.smed Simon man+h+2, dr Johan man+h, dito Herman man+h
1696 ham.smed Simon man+h, dr Johan man+h
1699 ham.smed Simon man+h, dito Herman man+h
1700 kan inte se några hammarsmeder eller andra bruksfolk i mantalslängden för Turinge
1701 Nyqvarns bruksfolk: ham.smed Simon Ersson man+h, dr Herman man+h, dr Anders Andersson man+h
1702 dito: ham.smed Simon Larsson   man+h, dr Herman man+h, ditto Joseph  1 ogift.
1705 dito: ham.smed Herman  man+h
 
Jag kan ej finna Simon död i V Vingåker 1711 och heller inget giftermål med Kerstin Nilsd 1691 i V Vingåker (jf. Kjelldorff s.2). Hans dotter kallas God(o) vid vigseln 1708, och hans ättlingar skall ha kallats Goding. Jost har jag inte kunnat hitta nåt mer om. Var kallas han Godou? Men det verkar troligt att dessa två kan ha varit bröder med tanke på att Simon från en annan socken var dopvittne för Josts barn.  
 
Hoppas att du eller någon annan forskare har några kreativa kommentarer till detta.
Mvh Pernilla