NULL Skriv ut sidan - Gille

Anbytarforum

Titel: Gille
Skrivet av: Carina Carlsson skrivet 2012-07-02, 18:19
Hej Ulf!
I Söderala födelselängd finns systern Elisabet född 6 juli 1712 och döpt 7 juli (verkar ha varit ett nöddop)(Källa:Söderala kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010201/C/1 (1695-1743)SPAR: bild 63) Det krockar med smedskivans Jakob.I Söderala kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010201/A I/1 SPAR:bild 184, hittar jag Jacob Gille, hustru Brita, dotter Annika, dotter Karin och under det Brita Gille utan att släktskap anges. Vid sidan om finns en notering på latin som jag inte kan översätta. Orden submersa nämns och jag tolkar det som att Karin Gille drunknade i Ljusnan 27 oktober 1723 och återfanns 1724, och möjligtvis att ytterligare en syster (sorore), Annika, drunknade där i april 1724, men det kan ju vara en hänsyftning på den första drunkningen och ha med begravningen eller något annat att göra. Dessutom står det nedanför Britta Gille en anteckning om grytgjutaren son på Ljusne bruk som medgett/förbundit sig vid något och namnet Carl. Ett faderskap?(också det en gissad tolkning) Skulle bli så tacksam om någon kunde översätta texten, jag har förmodligen fel i mina antaganden!
I Söderala kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010201/A I/1(SPAR):bild 172 som gäller åren 1729-1730 finns Jacob Pärsson Gille,enda gången hans patronymikon nämns, sonen Peter bokare, hustrun Giöli Larsdotter inklämd i efterhand, en hustru(?) Anna Jönsdotter och där under finns en dotter vars namn jag tolkar som Kerstin, 12 år, som skulle kunna vara din Kerstin. Henne hade jag missat.  
I Söderala kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010201/A I/1: bild 207(SPAR) för år 1717 finns bokare Jacob Gille, hustru Brita och dottern Ingrid. Denna Ingrid gifter sig 1727 med Anders Hindriksson från Hå by i samma socken. Ingrid och Petter dyker flera gånger upp tillsammans som dopfaddrar.  
 
Sammanfattningsvis: Vi har Ingrid som gifter sig med Anders Hindricsson och bosätter sig i Hå by. Elisabeth som föds 6 juli 1712, hon anges som svag vid dopet och dör förmodligen tidigt. Vi har Karin och Annika med den märkliga notisen på latin om drunkning. Det finns ingen dödsbok före 1727 så jag har ingen möjlighet att undersöka detta. Jag hittar inte någon av systrarna i födelseboken förutom Elisabet. Dessutom har vi Britta Gille som jag inte vet hur hon är relaterad med familjen.  
 
Det är allt jag har att komma med just nu. Petter Gille är en ana på min mors sida. Jag har nyligen börjat släktforska och jag märker att det som är aktuellt för mig nu är avhandlat på forum för ett decennium sen. Därför blev jag förvånad när jag inte hittade uppgifterna om Petter Gilles bakgrund i Södervala någonstans på nätet. Jag har tyvärr inte tillgång till smedskivorna, bara kyrkböckerna. Antar att det inte framgår av smedskivorna om och i så fall hur Jacob Pärsson Gille kan vara släkt med vallonerna Gille.  Ps Jag hittar inget i böckerna om Jacob Gilles son Jakob.