NULL Skriv ut sidan - Garneij / Grenier

Anbytarforum

Titel: Garneij / Grenier
Skrivet av: Hållås Stefan Sörensson skrivet 2005-01-04, 14:08
Hej Leif, (m. fl.)
 
Jag har kompletterat släkten Garneij betydligt sedan utgåvan av Svenska smedsläkter, nr. 1. Jag har omkring 9000 i min databas just nu, varav de flesta är ättlingar i rakt nedstigande led från den gemensamme anfadern, Colas Grenier som inkom till Sverige 1633 (inkl. ingifta). Jag planerar så småningom en ny utgåva såsom bok, men inser att det kommer att ta tid. Möjligen funderar jag på att trycka upp några exemplar i form av den utskrift som jag har från Holger6. Då vore det ju förstås bra att veta hur stort intresset är för ett sådant exemplar, så man kan beräkna hur många man kan behöva trycka upp och på så vis beräkna kostnaden. Min nuvarande utskrift av släkten Garneij omfattar omkring 700 A4 sidor, med register.
Jag vore tacksam för släktuppgifter från dig, Leif och din familj, så att jag kunde föra in er i min databas. Hoppas det är ok.  
Du undrade över haxskeppare. Ser att du fått ett bra svar. Ville bara tillägga att ordet haxe kommer troligen från finskan som betyder liknande mindre skepp (eller långbåt), som man fraktade just malm på älven.
Ser fram emot att höra mer från dig.  
 
Mvh,
 
Hållås Stefan Sörensson