NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2012
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2011-03-11, 00:54
Såvitt jag kan se är det bara barnen från och med Barbara som fötts i Alunda, och därmed har identifierats av sentida släktforskare i Alundas födelse- och dopbok från tiden, vilket bara säger att Anna Greta inte är född där. Däremot har ju inte Alunda någon husförhörslängd förrän 1752, så ingen har väl sett familjen listad när barnen växte upp?
 
Juliana Dumky som är ett av Hans Dumkys och Brita Galans kända och belagda barn förekommer ju som dopvittne, och bland Anna Gretas barn förekommer förnamn som Zacharias, Jacob och Göran, så jag kan inte tro något annat än att Katarina har gjort ett mycket intressant tillfällighetsfynd av ytterligare ett barn i familjen Dumky som ingen tidigare har känt till, och att det bara är frågan var hon egentligen är född.
 
Jag tittade just i Österlövsta utan att hitta henne där, och har tittat i Almunge och Alunda tidigare. Som vanligt i ett sådant här sammanhang har jag dålig koll på vilka socknar som ligger närmast de berörda och var man borde titta i första hand, men förhoppningsvis vet andra bättre än jag...