NULL Skriv ut sidan - Frumerie

Anbytarforum

Titel: Frumerie
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2016-03-03, 22:55
Den där Pierre/Peter Framery i Norge är för övrigt ett rätt makalöst sammanträffande, det är just vid den tiden vi har en Peter i svenska släkten Frumerie, som jag inte fattar var han blivit av. Och inget tyder ju på att det är HAN som har flyttat västerut. Den där Framery/Framerie verkar vara franskspråkig, kallas Pierre och barnen han får från franskklingande namn.
 
I Johan Klebergs Amiralitetskollegium - Marinförvaltningen, Biografiska anteckningar från 1934 är den svenske Peters far, Claes Elias Frumerie omnämnd med biografi och de flesta familjedata. På sonen Peter är då angivet att han var född 1732, var konstapel och dog 1788. Ingen källa nämns dock för denna dödsuppgift. Jag misstänker att källan närmast är tidens släktforskare i familjen, Erik Frumerie.
 
Och frågan är ju var denne Peter Frumerie har varit konstapel och dött 1788. Hans namn ser ut som en ledtråd, när man beaktar en av de två påträffade okända Frumerie - bleckslagaran Johan Petter, som dyker upp i Göteborg 23 år gammal 1815, alltså född ca 1792. Den andre okände är den N J Frumerie, som Anders Berg tipsade om här för flera år sedan, för stöld dömd, som dog 39 år gammal på Malmö slott 1831, alltså född ca 1791.
 
Man får känslan av att det skulle kunna finnas en ytterligare generation mittemellan här, som skulle kunna passa väldigt bra mellan konstapeln Peter och bleckslagaran Anders Petter.
 
Dessutom föds i Uppsala 1827 oäkta gossen Anders Peter, som blir skräddargesäll och upptar namnet Frommerin. Han blev gift med en markant äldre änka efter en kollega och trolig företrädare, och de fick en son som i sin tur kom och blev bagare i Stockholm och hade en son och en dotter som levde in på 1900-talet, men båda dog ogifta.
 
Med namnet Peter med i bilden på den här skräddargossen i Uppsala får jag vibbarna att den okände biologiske fadern här skulle kunna vara en tredje obekant samtida - bror, kusin eller liknande - till bleckslagaren och den dömde tjuven i Malmö.
 
Och är det någonstans allt skulle kunna sitta ihop med den kända delen av släkten Frumerie, så är det med konstapeln Peter. Så var fanns han egentligen?
 
Jag skulle nog behöva besöka Jan Frumerie i Askim igen och verkligen plöja igenom hans farfar Eriks stora kista med släktmaterial. Kanske det kan finnas mer information där, såsom brevsvar från rätt pastorsexpeditioner och arkiv, så att man skulle kunna hitta Peter den vägen...