NULL Skriv ut sidan - Frumerie

Anbytarforum

Titel: Frumerie
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2016-02-22, 19:43
Hej Anders!
 
I Nora hfl AI:1a sid 168 (AID: v51972.b173.s168) finns Johan Frumerie, hustrun Margareta Norman och sju barn. Barnen markeras med son respektive d. och sina namn. Anna Sara (f 1688) står först och Elsa (f 1701) sist. Perioden är 1708-11. Det förefaller som om barnen skulle vara makarnas gemensamma, men det behöver inte vara så.
 
Eftersom det inte någon annanstans framkommit uppgifter som tydde på, att Johan varit gift två gånger, så utgick jag från att Margareta Norman varit den enda. Kvinnor födde normalt barn mellan cirka tjugo och drygt fyrtio års ålder. Med sista barnet (dotter född och död i juni 1706) var det bara att räkna bakåt. Därav texten Deras vigsel sker omkr 1685. Om jag haft en vigseluppgift ur någon källa, så hade jag inte skrivit omkr.
 
Katarina Sohlborgs inlägg 13 augusti 2013 läser jag först nu och med den informationen kommer saken i ett annat läge. Så du kan mycket väl ha rätt! Men att belägga ett eventuellt omgifte i någon originalkälla kan bli knepigt. Nora bergsförsamlings kyrkoarkiv börjar sent och jag vet inte om några kyrkoräkenskaper finns (i varje fall inte filmade av AD). Oklart om det finns namn på hustrun i mtl andra år än dem Katarina redovisar. Man kan förstås plöja domböcker och hoppas, att Johans hustru har tvistat med granntanten, men det är både tidsödande och osäkert. Ett eller två giften för Johan, frågan får stå öppen t v.