NULL Skriv ut sidan - Frumerie

Anbytarforum

Titel: Frumerie
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2013-08-13, 10:27
Johan i Elfstorp ska alltså inte kunna ha något med fränden och namnen i hyttan att göra. Han är Jean Frumeries och Sara Pemers son, döpt i Fellingsbro 1663 29/11, gift redan sedan 1685/86 med Margareta Norman, som överlevde honom (han död 1709, hon död 1725). (Har i varje fall forskningen inom släkten förutsatt i alla tider... tänk om Östanbergs-Johan är deras Johan? Hm...!)
 
Däremot är alltså frågan om den okände Johan vid Östanbergs hytta, gift med Sara Heding, kan eller inte kan vara identisk med den okände Johan vi har lokaliserad i Rya, gift med en Brita Nilsdotter.
 
Rya i Linde ligger runt en mil nordost om Östanbergshyttan, ser jag på Eniros karta.
 
Har vi alltså tre olika Johan Frumerie, eller är de bara två?
 
Jag måsta kolla efter källan till att Sara Pemers make Jean dog 1689. En lösning vore ju om det är dem det handlar om, även om Heding vore en konstig felskrivning för Pemer.
 
Och om det nu plötsligt konstateras fler samtida Johan Frumerie måste ju källorna till att barnen som ska gälla för att vara barn till min Johan Frumerie dubbelkollas noga. Tänk om något av barnen ska lyftas bort ur Pemer-trädet och hör hemma i Östanbergshyttan???
 
Nora har ju inga böcker förrän precis in på 1700-talets början heller. Det är bättre i både Linde och Fellingsbro.