NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-05-03, 14:12
Oj... Ojojojoj....
 
Ja, nu börjar jag hämta mig från gårdagens kontakt med överstelöjtnant Erik Frumeries släkttavla från 1934.
 
Min djupt avhållne släkting gjorde enligt sonsonen massor av resor land och rike runt och grävde i kyrkböcker.
 
Öregrundsgrenen var med på släkttavlan.
 
Alla de olika lösa trådarna i mitt inlägg den 26 april hörde till den huvudgren av släkten Frumerie, som härstammar från borgmästaren Jean och hans pemerska hustru...!
 
Lantmätaren Johan Arvid Frumerie och hans far handelsmannen i Borås Johan Frumerie var mycket riktigt den gren som redan på 1700-talet upptog släktnamnet på spinnsidan. Gördelmakaren Lars Gustaf Frumerie var Johan Arvids bror.
 
Här fanns ett av två fall där jag idag besitter ännu mer kunskap än Erik Frumerie gjorde när han upprättade tavlan. Erik har noterat att Lars Gustaf dör 1834, och hustrun 1839, men han har inte hittet dottern Johanna Maria, född 1834 15/2. Men Erik Frumerie kunde ju förstås inte söka på namnet Frumerie på Internet och hitta en databas på Jönköpingsbygdens Genealogiska Förenings hemsida...
 
Lustigt nog är Jan Frumerie, som jag träffade och fick låna tavlan av, själv född i just Kristina församling, precis som gördelmakarens dotter 102 år före honom.
 
Handlande Johan i Borås var ett av fem syskon som upptog moderns namn Frumerie. Föräldrarna var frälsefogden Jonas Stomberg, 1725-79, och Eleonora Elisabeth Frumerie, 1729-81, en dotter till Matthias, 1689-1743, i tabell 6 i uppställningen ovan. Nästa barn i hans stora syskonskara hette Josua och levde 1731-1798. I släkttavlan kallas han förare vid flottan, men han har tydligen varit gruvarbetare i Hässlekulla gruva också. Där var den kopplingen!
 
Klara Ulrika Frumerie, gm lantmätaren Karl Jakobsson var dotter till Adolph Fredrik, 1749-1803, som också finns inbakad i tabell 6 ovan. Precis som jag en gång misstänkte när jag stötte på en gammal efterlysning efter hennes rötter någonstans på nätet för några år sedan, men fick tillbaka mitt mail till den som hade efterlyst henne med user unknown eller något sådant.
 
Den oväntade emigranten Karl Albanus Frumerie var faktiskt brorson till den för mig redan kända emigranten Johan Gustaf, se - återigen - tabell 6. Farfadern hade en son före äktenskapet med en annan kvinna. Denna emigrant hade Erik Frumerie spårat vidare till andra sidan Atlanten och hade nanm på två söner till honom, födda 1897 och 1902! Kan det finnas fler Frumerie för mig att hitta i USA...???
 
Och min gamla käpphäst Sveriges äldste farfar var född det senare av de båda födelseår som florerat i olika källor, 1717, och skulle ha varit 219 år när hans siste sonson dog, och inte 221.
 
På Västerås-grenen hade Erik Frumerie ofta både år och datum på födslar och dödslar, bland annat att skräddaren Pehr, f 1814, dog 1888 15/2. Däremot saknades hans hustru Carolina Malmgren och de båda döttrar jag själv en gång har stött på i födelseboken.
 
Sådana här luckor med saker Erik F har missat kan det naturligtvis finnas på fler ställen än dem jag själv vet om. Det finns i varje fall ingen mer Frumerie-gren i Sverige idag, men tänk om någon ytterligare gren faktiskt fortfarande levde på svärdssidan 1919, eller t o m 1943... Ja, den oäkta grenen som Karl Albanus hörde till levde ju faktiskt 1919, men den kanske inte Erik räknade som riktigt riktig. Men hade han haft sådana invändningar mot att räkna oäktingar som fullvärdiga släktmedlemmar skulle han väl inte ta med dem på släkttavlan heller. Troligast är att han inte kände till den grenen 1919.
 
Uppenbart är också att han hade fått uppgifterna om Johan Gustaf Frumerie i New York så tidigt som någon gång mellan 1885 och 1889, och aldrig fick kontakt med dennes gren igen, eftersom han aldrig noterade dennes två yngsta barn. Dessutom hade äldste sonen Gustaf redan familj 1919. Gustaf gav sin egen son sin närmast yngre brors namn Charles. Så småningom gav dessa båda Charles Frumerie var sin son samma namn, och på slutet av 40-talet samlades de fyra Charles Frumerie på den näst äldste Charles´ bondgård i Pawling, New York, och ett par foton togs. Ett finns på www.geocities.com/slfpemer/chafru1.html
 
Sedan hade förstås medaljgravören Mauritz Frumerie barn också, varför jag nu har betvivlat den saken när jag hade uppgift ur bland annat SBL att han åtminstone var gift.
 
Nåväl, att lägga ut hela släkten i tabellform här på sidan är nog lite väl hysteriskt, men jag gör nog en liten websida med materialet och lägger ut en länk dit så fort jag är klar. Fast då måste jag väl utelämna alla nu levande, enligt god släktforskarsed, och det tycker jag är så löjligt.
 
Jag har det i alla fall som en färdig word-fil, så jag tror jag tar och mailar den till dem som skrivit här på sidan och har en mailadress angiven. Andra intresserade är välkomna att höra av sig.
 
Jo, Gudrun: Johan Georg var gift och hade en dotter. Och hela familjen var tydligen med till Vadstena, för Engelbrecht hade en oäkta son med en ung Vadstenaflicka före äktenskapet, som dock dog efter några veckor.