NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-05-02, 00:52
Som av en händelse blev jag just idag uppringd av Jan Frumerie i Göteborg, som i morgon kommer till Kgl Hufvudstaden. Han hade letat igenom kåken efter något exemplar av den uppdatering han och hans far gjorde för några år sedan av den omtalade släkttavlan på cirka 3x1 meter, som hans farfar gjorde en gång i tiden - 1934, tydligen.
 
Tyvärr hade han inte hittat den, så jag får nu axla ansvaret att låna originaltavlan från 1934 i stället. Årtalet ger mig en liten rysning. I artikeln om släkten Frumerie i Svenska Släktkalendern 1919 anges att sonen Johan Frumerie i tabell 4 ovan skulle ha dött utan kända ättlingar. 1943 däremot har man upptäckt hans Öregrunds-gren som inte dog ut förrän på 1880-talet. Hoppas att det var gjort 1934...
 
Just nu ser jag i varje fall verkligen fram emot Stockholm Central klockan 11.45 i morgon (nej, förresten - idag, ser jag just. Dags att bli klar med det här någon gång m a o...). Då ska vi i alla fall ses, till att börja med. Det blir faktiskt första gången jag träffar någon som heter Frumerie (även om massor av Pemer-ättlingar via släkten Frumerie har varit mångåriga medlemmar i vår släktförening och flitiga deltagare vid dess släktmöten). Sedan har jag mycket annat att ta tag i just i morgon, så riktigt när jag lär få tid på allvar att öppna tuben och rulla fram tavlan återstår nog att se.
 
Apropå det Gudrun undrar om Johan Georg har jag aldrig hört något om någon familj för hans del över huvud taget. Förhoppningsvis kan jag svara säkrare på den saken någon gång i morgon.
 
Både Pehr Frumeries son Engelbrecht och dennes son Pehr Gustaf fortsatte släkttraditionen som officerare vid (Närkes och) Värmlands Regemente, men jag har hittills inte sett någon konkret bostadsadress för deras del. Om de bebodde Harsätter (som jag uppfattat gårdens namn) kan jag därför inte uttala mig om.
 
Pehr på Harsätter i Frykerud hade med säkerhet kännedom om att han var kusinbarn till den tre år yngre (!) officerskollegan David Niclas Pemer, bosatt först på Södra Wälsätter i Stora Kil, sedan Snarås i samma socken, och vars änka och efterlevande barn efter hans död 1776 flyttade till Södra Nolby i Frykerud.
 
De båda nära släktingarna umgicks säkerligen åtminstone i någon mån - om inte annat torde de ju ha känt varandra väl genom jobbet. Pehrs dotter Birgitta blev gift med Pehr Lundell på Bada bruk och David Niclas dotter Christina blev andra gången gift med föraren Sven Algotsson Deijenberg. Dessa grenar blev fast rotade i Fryksände socken, och en bit in på 1900-talet gifte sig till sist ättlingar på de båda grenarna med varandra.
 
Jag känner onekligen en viss symbolik i att jag som David Niclas Pemers ssss sss i morgon ska träffa Pehr Frumeries ssss ss. Just det, Jan och jag är kollateraler, noga räknat 9-männingar, så åldersskillnaden mellan just våra grenar har i princip ständigt legat på de dryga 30 år som skilde min anfader Robert Pemer från hans halvsyster Sara som redan hade fått alla sina barn med namnet Frumerie när han föddes 1674. Sara var född 1641, 33 år äldre. Jan Frumerie är 32 år äldre än vad jag är - jag tänker verkligen inte sitta och skriva äldre än mig, men äldre än jag varken ser ut eller låter som riktig svenska, det heller...