NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-03-24, 14:56
Lite lustigt att ha fått ett par generationer bakåt från de Frumerie, vars familjer jag själv hittade i Västerås domkyrkoförsamlings födelsebok på jakt efter helt andra uppgifter på ULA någon gång 1988. Tyvärr verkar denna gren, i likhet med Caleb, adlad de Frumerie, inte höra till min gren, men så här pass konkreta uppgifter om en hel liten gren av släkten Frumerie inspirerar definitivt mig till delvis ny inriktning på min forskning. Alla dessa Frumeries ska naturligtvis placeras in på släktträdet!
 
Stamfadern som kommer till Sverige är alltså Martin Frumerie, skriven 1616-35 par confession i holländska Leyden, och kontrakterad av De Geer 1635 (19/7 om jag minns exakt rätt, men det ska jag låta vara osagt) som brukspredikant vid Finspångs bruk.
 
Sonen Jean Frumerie, 1634-89, gifte sig alltså med näst äldsta dottern till en annan invandrare, närmare bestämt min fff fff fff Nicolaus Pemers (1608-87) dotter Sara Margareta, f 1641, d före 1690. Från dem härstammar alla grenar där namnet Frumerie förts in i 1900-talet, men flera av Jeans bröder har haft ättlingar i varje fall fram till 1880-talet.
 
Fadern till Caleb, adlad de Frumerie, hette Josua och var född 1638 (vill jag minnas). Denna adliga gren av släkten dog alltså ut på svärdssidan med Caleb själv, men han hade en dotter som var gift, och jag tror t o m att hon var ingift i en annan adelsätt, så jag ska konsultera Elgenstierna så snart jag har tid. Tyvärr blir det nog inte förrän en bit in på nästa vecka. Om denne Caleb vet jag således inte ett dugg mer än vad som skrives i SBL och i Elgenstierna.
 
Jag vill minnas att det var just Pehr och Eric Johan Frumerie (och ta mig sjutton om det inte var en rackare till!), som höll på att få barn i Västerås under 1840-talet, i den födelsebok där jag alltså egentligen sökte helt andra uppgifter, men även snubblade lika oförhappandes över en son till pistolsmeden Carl Gustaf Pemmer (vars far tog det namnet i ett försök att ta sin mors namn, alltså Pemer). [Denna uppenbart utdöda Pemmer-gren i Västerås skulle kunna vara ett riktigt intressant kapitel, eftersom det finns folk i just Västerås som heter Pejmer...]
 
Gruvarbetaren Josua Frumerie torde alltså vara född någon gång på 1740- eller 1750-talet, men kan förstås också vara ytterligare något äldre. Då finns en teoretisk möjlighet att han är en för mig hittills okänd son (eller sonson!) till kaptenen Mattias Frumerie, 1689-1743, som ska ha haft sammanlagt tolv eller femton (?) barn, varav åtta överlevde honom, men där jag hittills bara har namn på två söner, löjtnanten Pehr Frumerie, 1715-1777 (vars yngste sonson alltså dog 1936), och fältväbeln Johan Frumerie, ca 1726-1758. Mattias var son till Jean Frumeries och Sara Pemers äldre son Pehr, 1662-1713, landsfiskal i Örebro län
 
Jag MÅSTE kontakta den gode Jan Frumerie i Göteborg, vars släkttavla på 3x1 meter jag nämnde i mitt första inlägg i Östergötlandsdiskussionen. Jag har ett stående löfte sedan flera år tillbaka att jag ska kunna få en liten kopia av denna släkttavla vid något av hans stockholmsbesök, eller att han helt enkelt skickar den. Det börjar verkligen kännas angeläget att komma över den nu...