NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-03-22, 11:50
Ja, när släkten nu har en diskussion med en alternativstavning i rubriken är det väl angeläget med ett snabbt inlägg med namnets ordinarie stavning, Frumerie. Och varför då inte bygga på den blänkare jag en gång i tiden (14 april i fjol, närmare bestämt) lade in på Sällskapet Vallonättlingars Forum, men däremot aldrig brydde mig om att göra här på Anbytarforum. Där har det gett ett napp så här långt, och det är ju alltid något.
 
Släkten Frumerie, redovisad i Svenska Släktkalendern 1919 och 1943, ingår i min forskning, då en mycket stor gren av släkten (den enda där släktnamnet levt in i 1900-talet) utgör en kvinnolinje av min egen släkt.  
 
Den mesta forskningen gjordes av överstelöjtnant Erik Frumerie, 1876-1954, och senare av sonen Lars E:son Frumerie, 1909-88, som satt i Släktföreningen Pemers valberedning.  
 
Deras forskning har dock i princip inriktats på grenarna med namnet Frumerie. I nutid forskar vi inom Släktföreningen Pemer (jag) efter alla som på alla tänkbara sätt härstammar från släkten Pemer, inklusive de som gör det via Sara Pemer, gm Jean Frumerie.  
 
Har redan fått kontakt med släktforskare med Frumerie i antavlan, som verkligen var släkt, flera gånger just via Internet (spårade dessutom en amerikansk Frumeriegren via nätet!), men lägger gärna ut denna blänkare för dem som kan höra till släkten - eller bara ha uppgifter av intresse för min forskning...  
 
Så har du stött på namnet Frumerie, och kan ha uppgifter av intresse för mig - eller (naturligtvis) om du själv vill veta mer, tveka inte att skriva något här och/eller maila mig!  
 
Så långt mitt gamla inlägg på SVÄs Forum. Tilläggas kan att en oerhört utbredd gren från Birgitta Frumerie, 1738-1810, gift Lundell, har diskuterats livligt i diskussionen om Fryksände socken. Nu när vi har en utpräglad Frumerie-diskussion ska jag styra över kommande inlägg i den diskussionen över hit i stället.