NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09
Skrivet av: Rolf Liljhammar skrivet 2000-03-21, 20:14
Öppnar en diskussion om namnet Frumeri. Diskussionen startade under Östergötland, Kaga, men kom att beröra släkten Frumeri mer o mer.
Följande text är ett svar på ett inlägg under Kaga.
 
Hej Anders!
Jätteintressanta uppgifter. Anledningen till att jag nosat på skarprättaren Frumeri, är den att jag skrev en lokalhistorisk artikel, som bl a berörde den sista verkställda dödsdomen i Glanshammar, Närke.  
Jag gjorde en enklare epilog, där jag försökte följa huvudpersonernas vidare öden.  
Erik Frumeri blev i sammanhanget en bifigur, då han visserligen förefaller vara den siste skarprättaren i Örebro och Värmlands Län, men att han inte var den som verkställde domen. Han hade vid tillfället flyttat med sin familj till Västerås. I stället inkallades Hans Ljungman från Kaga.
Varför inte Erik Frumeri kallades från Västerås, vet jag inte. Av bevarade notiser från Nerikes Allehanda kan man tolka att en ny skarprättare antogs till Örebro, men då denne i så fall var oerfaren, inkallades Ljungman.
I Västerås har jag funnit anteckningar som pekar ut Erik Frumeris son som Västerås skarprättare.
En spekulation är att denne antogs till Örebro, men behövde instrueras och biträdde vid exekutionen. Det blev den sista i Örebro Län och därför försvann han ur Örebros rättshistoria utan att ens ha kommit in i den.
 
Då det här mest rör släkten Frumeri, och inte berör Kaga eller Ljungman, lägger jag även in den som släkten Frumeri.
 
Mvh
 
Rolf