NULL Skriv ut sidan - Francois

Anbytarforum

Titel: Francois
Skrivet av: Hans Pedersen Dambo skrivet 2007-05-30, 20:45
Kjell!
I din bok skriver du att George François var masmästare i Nyshyttan. I ett citat nämner du "Nishyttan" och i dödboken (Säters landsförsamling C:1 1664-1687 hittade jag "Nÿshyttan".
Eftersom jag härstammar från George och skulle köra upp från Skåne till Dalarna på ett studentjubileum för två veckor sedan tänkte jag på hemvägen besöka Nyshyttan och andra bruk som mina förfäder verkat i.
När jag sökte på Internet efter "Nyshyttan" fick jag bara napp på sidor som hade hämtat uppgiften från din bok och och här i detta forum. I andra uppslagsverk hittade jag inte alls "Nyshyttan". När jag letade efter andra bruk i Sätertrakten fastnade jag för "Nisshyttan" som jag gissar är det nu gällande namnet för "Nyshyttan". I varje fall var det dit jag åkte. Det låg några kilometer rakt in i skogen vid en vacker liten sjö. Det fanns inte många rester av bruket kvar men det var en fin upplevelse att vara på platsen och tänka sig tillbaka i tiden. Jag har också fått tag på ett nr av "Sätersmeden" som behandlar just Nisshyttan.
Jag åkte också till Ramnäs, Virsbo, Uttersberg, och Fagersta, några platser där vallonförfäderna levt och verkat. Själv har jag också bott i flera bruksorter i Bergslagen under min uppväxt.
Det är en mycket speciell känsla när man som vuxen släktforskare kan komma till de platser där förfäderna levt och låta fantasin spela. Det har jag fått uppleva flera gånger.
Den märkligaste upplevelsen var när jag utan att veta det i 10 år hade bott 300 m från det torp där mina skånska förfäder hade levt under hela 1700- och 1800-talet. Att sedan få veta detta och se torpet som jag hade sett dagligen men nu med helt nya ögon, var mycket speciellt!

Om jag gissat rätt om Nisshyttan kanske det är dags att föra in det namnet i våra antavlor, för det kanske finns fler som har samma dragning som jag att vilja se platserna där förfäderna funnits.

Hälsningar
Hans