NULL Skriv ut sidan - Faleij / Falleij / Falley

Anbytarforum

Titel: Faleij / Falleij / Falley
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2011-03-10, 20:42
Snyggt jobbat, Britt-Marie!
Nu blev du jordemor för ytterligare två barn i familjen Anders Falleij och hans hustru Kerstin Månsdotter.
Anders Falleij anges på smedskivan ev vara son till en Jacob Jacobsson Falleij, född ca 1656. Av någon outgrundlig anledning står jag som uppgiftsreferens för denne Jacob, trots att han inte finns i min databas.
I stället har jag Anders Falleij som trolig (jag upprepar trolig) son till Matthias Falleij (c 1658-1738) i hans första äktenskap (av fyra) med Anna NN bg 29/11 1696 i Undenäs.
Anders torde vara helsyskon med Jacob Matsson Faleij, vilken på Smedskivan hänförts till Matthias andra äktenskap med Elisabeth Andersdotter Schult ingånget 27/6 1697 i Svennevad.
Att detta inte kan stämma framgår av Jacob Matsson Faleijs vigseldatum, 25/7 1709 i Undenäs.
Fadern Matthias Jacobsson Falleij finns 1691-96 vid Tykö bruk i Bjernå socken i Finland, men flyttar 1696 till Forsviks bruk i Undenäs. Före vistelsen i Finland finns Matthias under 1680-talet med sina föräldrar någon stans inom Lerbäcks bergslag och lämnar 1691 Åmme kvarns hammar i Askersunds landsförsamling för resan österut.
 
Kjell