NULL Skriv ut sidan - Ekström

Anbytarforum

Titel: Ekström
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2015-05-02, 08:26
Hej!
 
Jag är på jakt efter föräldrarna till min ana Greta Andersdoter. Hon uppges i husförhör i Skatelöv vara född 1780 (Skatelöv AI:4, s. 103). Hon dog 1816 i Grimslöv, Skatelöv. Hon gifte sig vid Huseby bruk i Skatelöv med dåvarande smeddrängen Petter Börjesson Husberg (1779-1808). Han blev dock soldat med namnet Roth och dog i Finland 1808-11-16. Paret var bosatta i Odensjö soldattorp nr 77.
Det finns flertalet uppgifter på internet att Greta var dotter till en soldat Anders Konstig i Skatelöv men detta är felaktigt och en gissning utifrån passande födelseår (dennes dotter Anna Greta hittas i hsf på annan ort).
 
Jag har en tanke att Greta Andersdotter är smeden Anders Ekströms dotter Margareta som föddes 1780-12-22 vid Ryd bruk i Göteryd. Dels då hon hon rört sig i brukskretsarna och blivit gift med en son till en bruksarbetare som på fädernet i flera generationer verkat vid Huseby och Lesseby m.fl och bland hennes barns dopvittnen finns en knipsmedsson Peter Rubb(ert) född 1782, son till knipsmedmästaren Fredrich Rubbert som bodde i Skatelöv (Skatelöv AI:2, s. 82).
 
Smeden Anders Ekström dog 1810 i just Skatelöv enligt ovan inlägg från Allan Sjöö (17:e juli 2012).
 
Är det någon som känner till något om Anders Ekströms dotter Margareta, kan hon vara densamma som min Greta Andersdotter i Skatelöv? Någon som kan hitta en koppling?  
 
mvh
Martin