NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 februari, 2015
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2013-09-04, 14:26
Hej Kristina!
 
Du har hittat en för mig okänd medlem av släkten Dubois. Han har framlevt sitt liv i några församlingar, som jag inte studerat närmare. Denne Claes Classon är dessutom mycket svår att placera in i någon gren av den stora släkten Dubois.
Ibland har man hjälp av namngivningen för barnen. Jag kan komplettera med ytterligare ett barn, dottern Brita född 27/3 1743 på Danbo(da) i Tensta, begravd där i juni samma år. Även dottern Elisabeth dör späd och begravs 1/3 1747 i Tensta.
Att sonen Henrich får namn efter sin morfar och att dottern Brita uppkallas efter sin mormor är uppenbart. Familjen borde även ha en son Claes (efter farfar), men om och var denne i så fall är född är oklart. Inga fler barn är födda i Ärentuna eller Tensta. Man kan därför förmoda, att Claes varit bosatt i annan församling åren omkring 1740. Det blir lite för glest mellan barnen annars.
Man borde kunna hitta honom i mtl för såväl Ärentuna som Tensta för att närmare precisera familjens uppehållsplats mellan 1735-45. Tyvärr har jag inte tillgång till mtl just nu. Kanske någon annan kan hjälpa till?
Släktnamnet stavas oftast Deboe, vilket möjligen kan hjälpa till att hitta rätt proveniens för Claes. Fadern bör finnas under något av förnamnsformerna Claes, Claudius eller Nicolaes. Tyvärr finns det fler kandidater (t ex tabellerna 17, 22 eller 53 i Nordisk Vallongenealogi del I) att välja mellan och jag har inte lyckats hitta någon, som är mer trolig än de övriga.