NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2013
Skrivet av: Eva Rönner skrivet 2012-03-17, 18:22
Hej Arnold, tack för klippet, jag ska kolla upp detta om Jacobsson.  
Vill minnas att det hade sett ut att eventuellt vara två Per Dubois, men att det visdade sig vare en.  
Och han hette inte Jacobsson.
 
Om Per hade jag hämtat något från någon sammanställning, minns inte var. En Pier med där angivet födelsedatum och socken fann jag vid kontroll i källorna var inte son alls till någon Dubois eller Jacob. I varje fall var födelsedatum eller i varje fall födelsesocken fel, just den Piere född den dagen i den socken var inte Dubois son enligt Födelseboken(men det var ett annat vallonnamn på föräldern som inte heller hette Jacob)Jag tror att det kan vara så att en Per Jacobsson helt enkelt är ett missförstånd någonstans, han har inte hittats där han angetts.  
Dock i andra socknar saknas födelseböcker för tiden men kanske en Per Jacobsson dyker upp i andra senare källor, men jag har inte funnit honom. Jag kan inte påstå utfrån vad jag har att han alls fanns.
 
Den 6 januari 1693 föddes Samuel Kåhlares son Per vid Österby bruk. Samuel Dubois var kolare vid Österby bruk vid denna tid.
Om Per Samuelssons vidare öden känner jag inte till. Jag ser att om han levde ännu 1917 var han då 24 år gammal.  
Samuel Dubois var gift med Margreta Vincent. Han var son till Mårten Dubois som var Mästerkolare vid Österby bruk och hade sönerna Jacob (min anfar), Daniel, Johan och Samuel (som antagligen är far till Per född 1693).
Denne son Jacob född vid Österby bruk omkring 1658 och gift med Barbro Pousette 1685 hade många barn, ingen av dem hette Per.  
 
Jag har försökt kontrollera uppgifter i tillgängliga källor och vaska fram upplysningar om Jacob Dubois f 1658 släkt. Denne Jacob, son till Mårten var inte den ende med namnet Jacob Dubois. Där fanns åtminstonde en till, kolare i Österby som bör ha varit äldre och som inte skall ha varit son till kolaren Mårten Dubois. Okänt om de Jacob och Jacob var släkt.  
 
Om Per Dubois kan jag bara bekräfta Per Samuelssons födelse 1693 (se Film C:1)
Någon Per Jacobsson Dubois finns inte i mitt släktträd.
 
Hör gärna av dig om du hittar något till Dubois sammanhang.
 
hälsningar
Eva