NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-26
Skrivet av: Laila Gahm skrivet 2004-01-15, 01:00
Hej Kristina!
Tack för att du hörde av dig. Det är alltid roligt att få kontakt med släktforskare som i alla fall till en del delar ens anor.
Anders Åkerblom/Engbloms syster Johanna Åkerblom f 1814-06-24 i Kihlsmossen, Söderskogens rote, Film sn är min mormors farmors mor. Jag har ett porträtt av henne på väggen hemma vilket bidragit till att jag blivit extra intresserad av henne, hennes familj och hennes anor.  
Jag hade också en släktutredning gjord på 1940/50-talet att utgå ifrån när jag startade min släktforskning. Tack vare att jag haft möjligheten att låna mikrokort från SVAR och inte behövt åka omkring i socknarna och leta, så har jag kunnat dels korrigera den tidigare släktutredningen men framför allt komplettera den.  
Har dock mycket ogjort ännu när det gäller Johannas anor och då jag sett diskussionen om Mårten Dubois och hans sannolika? födelse 1813 i Valö och såg de släktutredningar som damp ner i lådan igår så blev jag fundersam över om Mårten Dubo f 1718 och Mårten Dubois f 1713 var samma person. Detta problem har säkert många före mig undrat över och kanske löser det sig delvis av sig självt när jag kommit längre i forskningen men jag är fortfarande nyfiken på hur det hänger ihop.
Hälsningar
Laila