NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2011
Skrivet av: Christina Skagerborg skrivet 2005-08-14, 21:23
Hej!
 
Jag har också en Dimberg i släkten men har lite svårt att placera henne bland andra Dimbergare. Hon heter Maria Dimberg och ska enligt hfl vara född 1767 i Hammar, men jag har inte hittat henne där.  
 
Maria dyker upp i Ramundeboda omkring 1793 då hon gifter sig med Abraham Fallej, verksam vid Brattfors bruk.  
 
1797 är ett dopvittne till ett av barnen den ovan nämnda Christina (Stina) Andersdotter Dimberg och det har varit nära till hands att se henne som en syster, men jag är inte helt säker. I Askersunds hfl hittar jag två familjer Dimberg (två bröder?). I Christinas familj (fader: Anders Svensson Dimberg) finns det redan en dotter, född 1767, med namnet Katarina. Är det någon som har uppgifter om en tvillingfödsel?  
 
I den andra familjen (Carl Svensson Dimbergs) kan man kanske peta in en dotter före den först nämnda som föds 1772. Då skulle hon alltså vara kusin med Christina Andersdotter Dimberg.
 
En tredje möjlighet är den ovan nämnda Nils Jonsson Dimberg, vars familj var bosatt i Hammar. Finns det någon som vet om Nils och min Maria kan vara syskon? De undviker dock varandra som dopvittnen trots att de bor i samma socken.
 
Tacksam för hjälp.
 
Hälsningar
Christina