NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2013
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2013-12-18, 04:43
Ah... jag har ju sett hennes giftermål och födelsen av dottern Katarina Helena i juli samma år via släktnamnsregistret över Göteborgs och Bohus län på Arkiv Digital. Men jag är ju så kass på gamla handstilar att jag aldrig såg namnen på hennes föräldrar i vigselnotisen, och jag fick i stället för mig, eller intalade mig väl, att det snarare stod Steffansdotter och att hon då hörde ihop med den handlande Steffan du Waal i Göteborg, som Hellerström nämner i artikeln 1958.
 
Men eftersom inte fadern heter Dewall har hon väl tidigare varit gift med någon Dewall, änka är väl generellt mycket troligare än skilsmässa när vi talar om 1697 antar jag. Några ättlingar till Steffan du Waal verkar det inte ha funnits kvar i Göteborg framåt slutet av 1600-talet (han var själv nämnd i mantalslängd 1642 och 1643 men sedan aldrig mer), så antingen är det väl någon koppling till grenen vi känner som Dewalt, eller också handlar det om någon av de skotskättade Duwall.
 
Jacob Johansson Dewall/Dewalt var redan gift när han nämndes i mantalslängden i Avesta 1671, så han kan ju ha haft någon son född i början av 1670-talet som Elisabet kan ha hunnit vara gift med före 1697. Han måste väl för övrigt ha varit gift minst två gånger, eftersom han får barn utspritt ända från åtminstone 1675 (och möjligen redan före 1671) och till 1708 sista gången. Nämnd som gift redan 1671 får han väl förmodas ha varit född uppskattningsvis under senare delen av 1640-talet. Alla de sju kända sönerna till stamfadern Johan de Val kan i så fall mycket väl ha varit helbröder födda inom ca 20 år. Fast det kan vi väl aldrig utröna något mer om.