NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2013
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2013-12-12, 18:03
Familysearch gav också nyckeln till ett av mina klassiska problem. Till att börja med gav sökningarna på namnet Johan Dewall ingången till att börja hitta flera dopuppgifter för barn till min siste anfader som bar namnet Dewall, Jacob Janssons far Johan Dewall, 1696-1743, i Äs Tull, Romfartuna, och Almö, Västerås-Barkarö.
 
Hellerström hade ju bara hittat födelse- eller dopboksuppgift på ett enda av hans barn, men via Familysearch fick jag ingång till betydligt fler sådana uppgifter. Via kreativa variationer av faderns namn vid sökningarna kunde jag till sist hitta, troligen, alla barn.
 
Enligt personalierna över hustrun Lisa Olsdotter Spak när hon dör 1780 hade hon fött tio barn, varav alltså två söner och en dotter då ännu var i livet, och jag hittade till sist födelseuppgifter för just tio. Frågan var sedan om man skulle misstänka ännu fler, för den enda födelseuppgiften på en son Olof var inte alls från förmodade 1731, utan från 1725. Men med avstånden mellan de nu kända födslarna är det nu nog ganska troligt att det är alla barn jag har hittat.
 
Det första riktigt stora nya rönet var väl då att fyra söner hade fötts i Dalkarlstorpet i Kila (Johan 1723, Olof 1725, tvillingar Daniel och Petter 1728, döda samma år), som modern själv kom ifrån, och där smeden Johan Dewall med hushåll hittas i husförhörslängden för tiden. Det är alltså i själva verket där familjen bodde under större delen av 1720-talet, och kommer åter till Äs Tull, tydligen sista året innan sedan Johans båda föräldrar dör där under 1730-talet. (Även Lisa Olsdotter Spaks mor återfinns för övrigt död på samma uppslag för 1730 i dödboken.)
 
Olof som har förutsatts vara den ytterligare sonen i livet när modern dog 1780 skulle ju vara född 1731 enligt Hellerström, men här lyckades jag tack vare den nya födelseuppgiften äntligen hitta min Olof i stället!  
 
Erik Hellerström har identifierat vår Olof med den Olof Jansson f 1731 som står på raden ovanför Elisabet Spak i Västerås-Barkarö husförhörslängd 1750-73 och anges flytta till Västra Ryd. Han kan föras tillbaka till en inflyttning till Västerås-Barkarö från Dingtuna 1749 när man följer honom bakåt.
 
Jag fick i stället för mig att omedelbart kolla en gång till efter en Olof Jansson som kunde passa, kvar i Västerås-Barkarö när modern dör där 1780, precis som jag gjort en gång förut, men då letat efter någon född 1731. Att hon bodde kvar i den församlingen borde ju indikera att ett av hennes barn kunde tänkas finnas där, tänkte jag. Helt riktigt.
 
I Askö fanns då 1780 bonden Olof Jansson, angiven född 1725 23/3 i Tillberga. Den rätta uppgiften ska vara 23/5 i Kila, men när jag följde denne kandidat bakåt så går det inte annat än att inse att det är vår man, och att uppgifterna blivit något förvrängda som vi vet är ack så vanligt. Olof Jansson, jag har funnit dig!!!  
 
Den enda belagda uppgiften om en son Olof i familjen i barnaålder utöver födelseuppgiften 1725 synes vara att Olof och systern Maja finns namngivna som hemmavarande barn i en husförhörslängd, sidan för 1739-44 i Västerås-Barkarö hfl 1720-49. Det är då föräldrarna nämns där som inflyttade 1740 (från Romfartuna, vilket dock inte anges där), och inskrivet på fadern att han dör 1743. Bara två barn nämns alltså i familjen då. Efter Maja (1730 i Romfartuna) hade fötts Christina 1733 (kan vara identisk med ett dopvittne Christina Jeansdotter när Jacob Janssons son Anders döps i Skokloster 1768), Daniel 1734-36, och min anfader Jacob 1737. I Västerås-Barkarö föds också en dotter Catharina 1741, och det är inte heller infört på sidan, så troligen har prästen helt enkelt inte brytt sig om att skriva in de minsta barnen vid denna tid.
 
Olof har vad som möjligen kan tolkas som siffran 13 inskrivet en bit till höger om sitt namn i namnkolumnen, och anges utflytta 1744. Troligen ligger denna kombination bakom Hellerströms antagande att en Olof Jansson född 1731, som dessutom råkar stå på raden över sin förmodade mor, skulle vara rätt man.
 
Olof flyttar dock 1744 till Barkarö by/Barkarby, där det dyker upp en enda Olof Jansson vid samma tid, med 1744 angivet som inflyttningsår, och några rader under honom även systern Maja som kom efter 1745. Olof flyttar vidare 1747 till Askö, där han sedan blivit kvar resten av livet och dör där 17/4 1795.
 
Olof Jansson blir gift 1755 med Catharina Jansdotter, född 1736 6/7 i Västerås-Barkarö, och de får barnen Lisa Olofsdotter 1757 16/1 och Johan (Jan) Olofsson, född 1763 19/5. Denne blev gift och fick två döttrar och en son Anders Jansson Åkerblom, 1795-1855. Han blev 1819 soldat Åkerblom i Vädervarn i Askö rote i Västerås-Barkarö, men namnet Åkerblom fördes inte vidare av några barn. Flera söner dog som små, men Johan Peter Andersson, 1821-1903, förde linjen vidare via två söner med varsin variant av patronymikon efter sin far: August Johansson, 1848-1937, och Knut Albert Jansson, 1858-1916. Där börjar det till sist grena ut sig, och ganska rejält. Bröderna hade tre respektive två söner, och i nästa generation grenar det ut sig ännu mer...  Håller på och följer upp 19/2000-talsättlingarna via bouppteckningar och folkbokföring nu...