NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2010-05-16, 04:18
Det är fascinerande hur många kopplingar man upptäcker mellan sin fars och sin mors släkt nu sedan de båda visade sig vara av gamla borgerliga släkter. Jag har redan i tidigare inlägg berört kopplingarna i några av de holländska de Wael- och tyska de Waal-släkterna i Arthur de Waals bok med Alewijns (som den till Sverige invandrade Nicolaus III Pemers mormor var av) och med Fremery, dvs troliga avlägsna släktingar till de svenska Frumerie. Och sedan kom denna de Wael-koppling hos van Gents i Arboga.
 
Igår kväll insåg jag och kommenterade i en tråd under läshjälp en ytterst konkret koppling via mina Pemer- och de Val-anor på svensk mark. Arnö gård i Övergran på 1740- till 1760-talet. Ägare var auditören Anders Ehrenmarck, vars hustru Anna Catharina Moback var brorsdotter till min ff ff ff f David Niclas Pemer. Trädgårdsmästare där var Lars Flodstedt, vars hustru Anna Devall var syster till min mf ff ff ff Jacob J(e)ansson.
 
För övrigt är det lite dråpligt att jag gör valet att lägga till Jansson som mellannamn först nu, efter publiceringen av Jansson (från Skokloster) i senaste Svenska Släktkalendern. Från och med nu blir jag ju själv en yngre släkten och hade varit med i artikeln själv om den hade gjorts nu. Men men, det känns som ett provisoriskt steg inför något annat. Kanske jag kan orka gå igenom hästjobbet att själv bli en helt egen gren Dewall eller de Wahl med tiden. Tanken på Pemer Saxeby är dock lite intressant som mellanting, min morbrors gren Saxeby är trots allt helt etablerad nu i tre generationer, på en agnatisk de Val-gren, dessutom den som ser ut att vara blivande huvudmannagren totalt sett, eftersom sonen till min morfars äldre bror, som nu är huvudman, inte har någon son.
 
(Fast det kan som sagt visa sig finnas en helt okänd äldre gren från ovannämnda Anna Devalls och Jacob J(e)anssons efter 1756 borttappade bror Olof Jansson, f 1731.)
 
Själv är jag blivande huvudman efter min far av den gren av släkten Pemer där släktnamnet bärs. Huvudmannen av släkten Pemer totalt sett tillhör däremot en gren av lantbrukare som bar patronymikon, härstammande från min ff ff f:s äldre bror, och antog 1982 namnet Kringerås då han tyvärr upplevde processen med att försöka återta Pemer som lite för krånglig. (Larvigt nog återtogs namnet däremot något år efteråt av den sista släktingen på samma gren där vi i övrigt redan hette Pemer, utom hon och hennes far. En farbror till henne återtog namnet redan på 60-talet enligt då gällande lag, men hennes far tyckte att han ju bara hade döttrar och en tredje bror var barnlös, så de tyckte inte det var så angeläget att byta från Svensson till Pemer.)
 
Motsvarande sorts huvudman av de grenar av släkten de Val där släktnamnet i någon form bärs, är Anders de Wahls nu levande brorsons son, som är den siste agnatiske medlemmen av Skokloster-grenen de Wahl. Den kommer att leva vidare i form av en yngre släkt från hans syster. Efter honom går ett hypotetiskt huvudmannaskap inom grenarna som bär släktnamnet över till den äldsta linjen inom Gålsjö-grenen.