NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2010-03-31, 02:32
Augusta Albertina de Wahl har något slags koppling till Anders de Wahls nära familj. Spåret jag hade av henne på svensk mark var ju mantalsuppgift 1872 från Adolf Fredriks församling, så jag kom äntligen till skott och kollade Adolf Fredriks inflyttningslängd 1872 och bakåt, och i början av november 1871 fanns hon där.
 
Födelsedatumet anges här och i alla ytterligare källor jag sedan dess sett henne i som 23/5. Kanske jag själv läste fel eller skrev av fel från mantalsuppgiften. Hon står i inflyttningslängden som född i S:t Per, Stockholms län, och inflyttad från Skokloster.
 
Hos Arkiv Digital fanns Skoklosters flyttningslängd 1861-1894 och i utflyttningslängden angavs hon komma från Flasta, där ju Anders de Wahls farfar Johan, 1810-59, och farbror Johan Arvid, 1836-1908, bodde.
 
Jag råkade tänka fel och öppna husförhörslängden 1866-70 först. Där noteras Johan Arvid de Wahl med hustru och son överst på sidan. Efter tre tomma rader kommer Johan Arvids mamma, Anders de Wahls farmor, Anna Christina de Wahl f. Adamsson, och direkt på raden under henne, utan någon angiven relation, Augusta Albertina Stamm, f 1853 23/5 i S:t Pehr.
 
I husförhörslängden 1871-75 är Stamm överstruket och namnet de Wahl inskrivet i stället. Och där flyttar hon alltså till Stockholm.
 
Hon verkar alltså höra nära till familjen, men hon är definitivt inte dotter till Anna Christina f Adamsson, som var född 1797. Och varför skriver prästen till namnet de Wahl på henne om det inte finns en familjekoppling? Samtidigt som ingen sådan över huvud taget skrivs ut. Är hon en mycket tidigt avlad utomäktenskaplig dotter till Johan Arvid de Wahl själv? Han var född 29/8 1836 och inte 17 fyllda när hon föddes. Cirka 16 år när hon måste ha avlats.
 
Eller till hans far, klockaren Johan, död 1859? Ett snedsprång av honom vid sidan av äktenskapet med Anna Christina f Adamsson, skulle hans egen hustru förbarma sig över henne då? Det känns i varje fall som ett alternativ som kan uteslutas!
 
Mystiskt är det. Hon måste följas längre bak i tiden. Givetvis finns hon inte alls i S:t Pehrs födelsebok 1853, och i husförhörslängden 1866-70 noteras hon som inflyttad 28/4 1866 från Stockholm. Det känns jobbigt att behöva söka efter henne i massor av stockholmsförsamlingar. Alternativt börja leta efter henne i tänkbara andra församlingar. Men men...