NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2010-03-12, 02:42
I mitt inlägg 22 oktober 2009 17:57 hade jag hittat tjänsteflickan A A de Wahl från mantalsregistret som en Augusta Albertina de Wahl, *1853 23/8.
 
I New York finns 1880 en Augusta De Wall, 27 år gammal, och således född cirka 1853, och angiven som född i Sverige. Det vore ju konstigt om de skulle vara två helt olika personer.
 
Vem hon är har jag däremot inte klurat ut. Än har jag ingen uppfattning om var hon är född.
 
Jag har däremot hittat alla kända emigrerade Dewalls i amerikanska källor på ancstry.com och kunnat följa upp en gren i Minnesota ett par generationer fram emot nutid i och med att Minnesota Birth Index 1935-2002 finns med på ancestry.com.
 
Man hittar dessutom åtskilliga fler okända Dewall som anges födda i Sverige... kanske att några är släkt, på någon cognatisk sida och bytte till mors, mormors eller farmors släktnamn i stället för ett son-namn over there. Medan en del säkert bara har tagit namnet utan släktkoppling till det.
 
Fittja-släkten de Wahl som Hellerström beskrev i SoH 1958, Johan Gustaf, skräddare på en rad orter i Uppsala med några barn, har emigrerat till USA 1880, jag vet inte om Hellerström fick det klart för sig, det stod inget om det i texten om den familjen. De fanns också i St Paul, Minnesota, och jag kunde få fram kommande generationer via registersökträffar på ancestry.com och har nu fått kontakt med de nu levande på Facebook.
 
I övrigt har jag haft fullt upp på sistone med andra engagemang samt med nästa projekt, min farmors agnatiska släkt...