NULL Skriv ut sidan - De Morgny

Anbytarforum

Titel: De Morgny
Skrivet av: Bjarne Berg skrivet 2000-04-21, 15:16
Hej,
Jag heter Bjarne Berg och är bosatt i Solf utanför Vasa i Finland.Trots att min forskning om vallonsläkten de Morgny kan anses slutförd i och med att boken Vallonernas spår kom ut finns det olösta frågor, som jag bra gärna skulle önska få svar på.  
Jag undrar om någon släktforskare påträffat namnet Jacques de Morgny i Sverige?
Enligt kontraktet, som Jacques skrev i Sedan 20/3 1621 kom han med två av sina söner till Sverige någon gång under våren samma år. Tillsvidare saknas uppgifter om honom i Sverige.
Om kolaren Tomas Goffin, som skrev under sitt kontrakt samma dag och på samma plats vet man, att han vistats i Norrköping 1623,Godegård 1624, Åker 1626-1627 ...Kanske det kan ge en ledtråd.
Jacques kallas i kontraktet maitre coupeur de bois, vilket kunde tyda på att han vid tiden för kontraktsskrivandet fungerade som arbetsförman i skogarna kring Saint Michel en Thiérache och att han, om han nu kom fram till Sverige,kunde ha fungerat som en kringresande instruktör för skogsavverkning och kolning för de hyttor och bruk som på den tiden fanns i Södermanland uppåt mot Västmanland. Skogsarbetarna finns sällan upptagna på brukens arbetslistor.Jag vågar ännu hoppas, att någon forskare ska hitta Jacques och någon av hans söner på någon ort i och kring brukena i Södermanland och Västmanland. Christopher de Morgny, son eller inte till Jacques, är rätt väl dokumenterad från början av 1630-talet i Västmanland.Släktforskarföreningen i departementet Aisne i norra Frankrike hjälper mig för tillfället att eventuellt i olika arkiv hitta Jacques de Morgny och sönernas namn.De forskare jag haft kontakt med är övertygade om att Christopher de Morgny i vilken händelse som helst kom från Saint Michel eller den lilla byn Morgny en Thiérache, som ligger i närheten.Det skulle det lilla prefixet de tyda på.
Jag ser med spänning fram emot att någon skulle kunna förmedla någon upplysning.
Hälsningar
Bjarne