NULL Skriv ut sidan - De Grais

Anbytarforum

Titel: De Grais
Skrivet av: Harriet Grandin skrivet 2004-10-23, 22:28
Hej allesammans!
Jodå Gräs kan visst vara en försvenskning av de Grais. Har just nu Erik Appelgrens Vallonernas namn hemlånad från biblioteket. På sid.146 står att läsa följande:
 
de Grais
1628-29 Fada: Cadet Grij, kolare. (Gri, Gris) K111
1646    Ramsberg mantal: Petter Grehs.
1647    Löfsta: Peter Grey, barberare, fältskär vid bruket. Namnet Gräs uppträder vid Löfsta under senare århundraden. Ex.1870 fanns fem familjer Gräs och fem andra, där hustrun hette Gräs.
 
 Ett försök göres här att sammanföra dessa namn. Man kan tänka sig dem vara ursprungsnamn av Grez eller Grais, varav flera finnas i Frankrike och ett i Vallonien 30 kn no Nivelles. Äldre skrivningar av ortnamnet ha varit Graix, Grays, Gr?s, Greis och alla synas beteckna stenig mark. Gr?s (grä?) betyder ju sandsten på franska. 1966 finns Gre?s, Grähs, Gräähs, Gräs. Fr. uttal dö grä?.
 
Tyvärr fick jag inte med kursiveringarna i citatet men låna gärna boken själva, det är mycket intressant läsning. De tre namn som Appelgren tar upp här från tre olika bruk är de tre personer som först uppträder i källorna med dessa namn. Själv forskar jag just nu på en smedsläkt Gris som alltså också hör till denna släkt (el. släkter). I min familj har man alltid sagt att denna gren är valloner, vilket jag nu fått belägg för tack vare Appelgren. Tilläggas bör kanske att detta bokverk anses som ett av de främsta.
 
Mvh Harriet