NULL Skriv ut sidan - Derheu / Derhay / de Rheux

Anbytarforum

Titel: Derheu / Derhay / de Rheux
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2015-08-12, 13:11
Under diskussionen om Dryh/ Drögh skrev jag igår om mitt första belägg för Joan Dryh/ Drögh vid Lummelunda bruk. Han dyker upp i en längd över bruksfolk från 1654 och  ytterligare 1657. Det är 20 år sedan jag såg uppgiften. Den kommer ur Lummelunda kyrkoräkenskaper 1620-1688. Denna volym finns i Visby men SVAR har länkat till fel volym, så den ligger inte ute tyvärr. Hur han tituleras 1654 minns jag av naturliga skäl inte. Att han var flamländare är bara ett antagande som ursprungligen bara skrev som en tanke att arbeta vidare med. Om någon kommer åt Lummelunda kyrkoräkenskaper 1620-1688 hittar säkert fler uppgifter i denna volym.
 
Att Johan Dryh/ Drögh har varit vid smedjor och bruk på fastlandet är helt rimligt: Kunnigt bruksfolk behövdes till stångjärnsbearbetningsanläggningen Lummelunds bruk( Neumanska verken). Flera andra vallonsläkter som med släktingar som bodde i Lindesberg,Österlövsta och Gävle fanns vid bruket. 1695 uppges Joon Brögh som han skriv då vara 82 år ( född ca 1613) och hammarsmed. Hans hustru Kerstin Jonsdotter är född 1629 barnen föddes 1663 och 1667. Att Joan Dryh/ Drögh hade en tidigare karriär någonstans på fastlandet före 40 års ålder anser jag helt rimligt. Var han då befann sig återstår att lösa. Järnmalmen kom från Bergslagen via Utö till Lummelunda.