NULL Skriv ut sidan - Derheu / Derhay / de Rheux

Anbytarforum

Titel: Derheu / Derhay / de Rheux
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2015-03-23, 20:50
Inte lätt det här med Durieu, Dryh och Drögh. För att komplicera bilden ytterligare måste vi nog ta in även släkten Derheu (Derhay, de Rheux) i beaktande (Nordisk Vallongenealogi del I sid 176). Däremot tycker jag som du, att vi lämnar Drougge därhän, det finns ingenting som talar för en koppling till den släkten.  
 
Låt mig först bara ändra det här med Nyhammar i Ramsberg. Det blev en konsekvens av släkten Derheus förekomst i det närbelägna Nora och jag kände då inte till, att det fanns ett Nyhammar även i Dunker.  
 
Jag lutar nu åt, att byggmästaren Johan Dröö i Österlövsta socken 1644 kanske ska identifieras med Bastian Derhay(Derhey) (släkten Derheu tabell 2) i stället. Bastian = Sebastian = BastJohan = Johan. Namnformerna kan växla. Derheu är en masmästarsläkt och då kan Johan Dröö som masugnsbyggmästare passa in där.  
 
Däremot tror jag i dagsläget inte, att han är densamme som Joen Drögh i Lummelunda. Denne är ju hammarsmed. Någon direkt länk till Gotland och Lummelunda kan jag inte heller se, varken för släkterna Derheu eller Durieu. Durieu är en kolarsläkt med förekomst i Norrköping, Nävekvarn och Flögfors.  
 
Källa: