NULL Skriv ut sidan - Courtehou / Korthou

Anbytarforum

Titel: Courtehou / Korthou
Skrivet av: Eva Ekeblad skrivet 2012-10-31, 09:36
Paret Per Danielsson och Rachel Persdotter Korthou fick sex barn på torpet Lindlöt i Frösunda mellan 1792 och 1803 (Frösunda AI:9  s. 49): Lisa Persdotter, född 18/7 1792, Erik Persson, född 11/1 1794, Brita Stina Persdotter, född 1/5 1796, Anders Persson, född 3/2 1798, Johan Persson född 20/11 1800 och Anna Cajsa Persdotter, född 17/11 1803. Familjen flyttade till Gullbergby i Rö socken 1808 (Rö AI:4 N. 4), där husfadern dog i lungsot innan ett år hade gått. Rachel Korthou återvände till Frösunda och flyttade flera gånger inom socknen, allt medan barnen flög ur boet.
 
De måtte ha haft en stark släktforskargen. Äldsta dottern, Lisa Persdotter, blev MFM till Vera Gunhild Elisabet Elmqvist, mormor till Kristina Eriksson och utforskad av Mats Eriksson.  
 
Nästa dotter, Brita Stina Persdotter blev FFM till Stefan Simanders morfar, Elis Hedlund.  
 
Sonen Anders Persson blev farfars farfar till Leif Hellsten.  
 
Yngsta dottern, Anna Cajsa Persdotter blev MFM till min farmor, Ingeborg Lindström.  
 
Jag har ännu inte spårat Erik Persson sedan han blev dräng någonstans i Orkesta 1809 (Frösunda AI:9 s. 44) eller Johan Persson sedan han återvände till Vallentuna efter att ha varit dräng på Slumsta i Orkesta 1818-1819, samtidigt som min Anna Cajsa hade sin första pigtjänst där (Orkesta AI:5 s. 36). Undras om det blev några släktforskande ättlingar där?