NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014
Skrivet av: Paavojuha Klementjeff skrivet 2011-01-23, 12:41
2301. 2011 tammerfors
 
har någon av er som forskar/har forskat släkten corell hittat samband med andra vallonsläkten.  det var ju väl vanligt, att vallonsläkten idkade så att säga inavel.  om en del av hustrur (t.ex. anna olofsdotter som var gift med erik, se nedan) vet man ingenting, men är alla lika bakgrundlösa?  mina corellska rötter kommer via erik christiansson corell (* 1697) som flyttade som mästersmed med familjen till kauttua bruk i eura 1737.  hans barn gifte sig in i finska (bonde- och hantverkar)släkten så snabbt dom kunde!  utan att veta det, är alltså en hel del deras efterkomlingar valloner.  
 
visserligen har jag mera och mera blivit skeptisk:  varifrån kommer egentligen denna familj?  det finns en massa coreller i tyskland, usa, några i danmark, och ursprungligen skulle dom vara hemma i toledo i spanien, där smeder hade en även samhälleligt relativt bra position.  corellsches zunftzeichen -  kommer inte ihåg det svenska ordet - träffas i tykland men i kauttua bruk har jag inte hittat något sådant als.  i sverige då?  släktvapnet från 148något är också ett mysterium.  varför blev det förlänat till familjen?  motivet med habsburgska lejonen och ett svärd är ju tydligt.
jag bara undrar!
paavojuha  
corell i åttonde generation