NULL Skriv ut sidan - Corell

Anbytarforum

Titel: Corell
Skrivet av: Katarina Chorell skrivet 2014-08-20, 21:00
I samband med att jag tittade på namnen Schächt / Corell i originalkällorna (se inlägg ovan 2014-08-07) har jag fått fram nya uppgifter om Petter Baltsarsson Corells dotter Britta. Britta Persdotter Corell har hittills endast varit belagd som dopvittne i Ramnäs 1694-09-23, Petter Corells dotter ibidem [dvs vid Bäckhammar] Brita (Ramnäs LIa:5, s. 77).  
 
I mantalslängderna 1694-1705 för Bäckhammar, Ramnäs framgår det att Petter Corell  har sönerna Christiern och Baltsar och döttrarna Britta, Kerstin och Sara. Dottern Britta nämns vid namn i mantalslängden 1694 (bild 164).
 
År 1695 finns det en vigselnotis i Ramnäs som är av stort intresse:  
d. 13 Octobris vigdes Lars Pehsson hammarsmed ifrån Seglingsbergs bruk med Skiäcktens dotter Brita Pehrsdotter ifrån Bäckhammar som skola boo uti Bäckhammar hos Petter Skiäckt (Ramnäs LIa:5, s. 23). I och med att det i tidigare inlägg visats att Petter Corell och Petter Schächt med all sannolikhet är samma person handlar ju denna notis  om Petter Corells dotter Britta (Persdotter Corell). Den hon gifter sig med är Lars Persson Holm (1659-1744). I mantalslängderna 1697-1705 för Bäckhammar, Ramnäs nämns Lars Persson, hustru. Hustrun bör alltså vara Britta Persdotter Corell / Britta Persdotter = Skiäcktens dotter.
Lars Persson Holms hustru kallas i många sekundärkällor för Britta Baltsarsdotter Seger, men så vitt jag vet kan namnet Seger inte beläggas i någon tillförlitlig originalkälla. Se även mitt inlägg 2014-08-17 under släkten Holm.
 
Lars Persson Holm och Britta Persdotter fick fem barn. När flera av dessa barn döptes förekom syskonen till Britta Persdotter Corell, och även andra släktingar, som dopvittnen:
.   Petter Larsson Holm, f.  1696-07-10 ( Ramnäs LIa:5, s. 81)
Dopvittne: Christian Pettersson i Bäckhammars bruk [dvs brodern]
.   Noach Larsson Holm, f. 1702-03-13 (Ramnäs C:1, s. 4)  
Dopvittnen: Eric Hansson i Gåswad [dvs systern Sara Persdotter Corells make] och  
hust. Brita Petter Schäcktz Beckhammar [dvs Britta Jakobsdotter som är fadern Petter Corells tredje hustru (vigda 1700)]
.   Kirsten Larsdotter Holm, f. 1705-05-12 (Ramnäs C:1, s. 10)
Dopvittnen: hustr. Kirsten, Mr Christierns [dvs Kerstin Johansdotter som är brodern Christierns hustru (vigda 1704)]
 
Britta Persdotter är dopvittne när Petter Corells övriga barn (dvs Britta Persdotter Corells syskon) får barn:
.   Christiern Christiernsson Corells och Clara Matsdotters son Erik, född den 30 maj, döps den 6 juni  1697:
Dopvittne: Lars Perss. hustru Brita i Bäckhammar (Ramnäs LIa:5, s. 83)
.   Baltasar Schächts dotter Sara, född den 3 mars, döps den 10 mars 1704:  
Dopvittne:  Brita Pehrsdotter Lars Pährssons wyd Beckhammar  (Ramnäs 1704 C:1, s. 8
.   Sara Persdotter Corells och Eric Hanssons dotter Sara, född den 22 oktober, döps den 25 oktober  1708:
Dopvittne:  hustr. Brita Pehrsdotter Lars Pehrss. wijd Beckhammar (Ramnäs C:1, s. 17)
 
Även dessa relationer med Petter Baltsarsson Corells övriga barn anser jag styrker min hypotes att Lars Persson Holms hustru Britta Persdotter är Petter Corells dotter Britta. Eller vad tror ni?
 
Hälsningar Katarina