NULL Skriv ut sidan - Corell

Anbytarforum

Titel: Corell
Skrivet av: Katarina Chorell skrivet 2014-08-07, 20:15
Är Schächt / Skeckt / Skiäckt och Corell samma släkt?
Namnet Schächt  (med olika stavningsvarianter finns) nämns åren 1682-1704 i kyrkoarkiv i Ramnäs. Det handlar om Baltasar, Petter och Christiern Schächt i Bäckhammar. Det har tidigare diskuterats i detta forum huruvida dessa personer,  med namnet Schächt, är samma personer som de med samma förnamn som benämns Corell.
För att försöka få klarhet har jag gått igenom kyrkoarkiv, domböcker, mantalslängder och hammartingsprotokoll. Min slutsats är att allt tyder på det verkligen är samma personer som ibland kallas Schächt och ibland Corell. Genom att lägga samman uppgifter i mantalslängder och övriga källor tycker jag mig kunna pussla ihop familjen:
 
En av de viktigaste bitarna för att koppla samman Schächt och Corell är mantalslängden för Bäckhammar, Ramnäs för år 1700 (bild 246). Där framgår nämligen att Smedsmäster Petter Courell har en son som heter Baltsar. I kyrkoarkiven kopplas Baltasar aldrig till namnet Corell, utan enbart till Persson och Schächt. Baltasar nämns i mantalslängderna 1700-1704. Han är den enda med namnet Baltasar i Bäckhammar vid denna tid.
I kyrkoarkiven förekommer namnen Baltasar Schächt och Baltasar Persson:  
Enligt kyrkoarkiven får Baltasar Schächt två oäkta barn 1704, den 3 februari och den 3 mars (Ramnäs C:1, s. 7 och 8). Enligt samma arkiv avlider Baltasar Persson den 8 maj 1704 (Ramnäs LIa:5, s. 148). Att Baltasar Schächt  och Baltasar Persson är samma person framgår i domboken för Snevringe härad 1704 (Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västmanlands län EXIe:2308, s. 257-258). Där står det nämligen att fadern till de två oäkta barnen, Baltasar Persson,  avled 8 dagar innan målet togs upp i rätten den 17 maj 1704. I dödboken framgår att Baltasar Persson (/ Schäckt ) var 22 år när han avled (Ramnäs LIa:5, s. 148). Detta stämmer ju exakt med när Petter Skechtz barn wid Bäckhammaren Baltzar föddes i december 1681 (Ramnäs LIa:2, bild 101).  
Detta anser jag visar att Baltasar Schächt, Baltasar Persson och Baltasar Corell är en och samma person och att han är son till Petter Baltsarsson Corell / Petter Schächt.
 
Mantalslängder  
Av mantalslängderna  1694-1705 för Bäckhammar, Ramnäs framgår att det finns en smed i Bäckhammaren som heter Petter. Han nämns med efternamnet Corell / Courell eller utan efternamn. Det framgår även att han har sönerna Christiern och Baltsar och döttrarna Britta, Kerstin och Sara.
Namnet Schächt förekommer inte i denna källa.
(Mantalslängder före 1694 hänvisar till Brukslängden, som jag inte sett.)
 
Hammartingsprotokoll
I hammartingsprotokollen för åren 1687-1693 nämns Petter Corel / Corell / Courell varje år, som mästersven / mästare vid  Bäckhammar, Ramnäs. Här nämns aldrig Petter Schächt, utan Petter Corell är den enda med namnet Petter vid Bäckhammar. (Bergkollegium. Advokatfiskalkontorets arkiv. EIIf Rättsprotokoll: 2 (1687-1698) - finns digitaliserade hos SVAR).  
- Ramnäs saknas åren 1694-1698 i dessa protokoll.
 
På Landsarkivet i Uppsala (ULA) har jag gått igenom hammartingsprotokoll för Ramnäs bergsting 1698, 1716-1717, 1721-1722 och 1725 (Bergmästarämbetet i Kopparbergs och Västmanlands arkiv. AIad:1 (1698-1725)). Här förekommer både namnen Petter Corell och Petter Schächt, men aldrig samtidigt:
•   1698 nämns Mästaren Petter Courell i Bäckhammar ( s. 6).
•   1716 har Gl. smeden Petter Skiäckt wid Bäckham. fått lådpenning (s. 127).
•   1717 har Petter Courell, blind, fått lådpenning (s. 203).
•   1721 har Petter Sjkiäkts fått lådpenning (s. 260).
•   1722 har Petter Corell fått lådpenning (s. 402).
Petter Corell begravdes 1722-06-10 (Ramnäs LIa:5, s. 153). Han nämns följaktligen inte i hammartingsprotollet för 1725.
 
När det gäller Christiern så nämns Mäster Christiern Schächt vid Bäckhammar i kyrkoarkiven dels som dopvittne när Baltasar Schächts barn föds den 3 februari 1704 (Ramnäs C:1, s. 7) och dels som fader när hans egen son Abraham föds den 12 april 1704 (Ramnäs C:1, s. 8).  
Enligt mantalslängderna för Bäckhammar, Ramnäs för 1704 finns endast mäster Christiern Corell (Petter Corells son) verksam där då.  Övriga år under perioden 1694-1705 nämns Christiern antingen utan efternamn eller med efternamnet Corell.
 
Men fortfarande saknas helt svar på frågan vad Schächt är - ett namn, en titel, ett yrke???
 
Mvh Katarina