NULL Skriv ut sidan - Colling / Collin / Colinet

Anbytarforum

Titel: Colling / Collin / Colinet
Skrivet av: Håkan Henriksson skrivet 1999-02-02, 19:26
Jag söker alla tänkbara uppgifter om personer med namnet Colling. Jag har hittills i min forskning funnit att det finns åtminstone två släkter Colling i Sverige som har vallonskt ursprung. Den ena härstammar från harneskmakaren Collin de Saive, vars barn kallades Collingsson varav det senare blev Colling. Denna släkt förekommer i Arboga under 1600-talet.
Den andra Collingsläkten härstammar från hammarsmeden Anthoine Colinet som kom till Sverige 1636 och senare var verksam vid Finnåkers bruk i Fellingsbro socken. De flesta med namnet Colling idag tillhör denna släkt.
Förutom dessa två släkter så finns det en annan Collingsläkt som dyker upp i slutet av 1600-talet vid Ramshytte bruk, Närkes Kils socken i form av hammarsmeden Anders Colling. Han kan vara släkt med de ovan nämnda.
Sedan finns det en Collingsläkt som dyker upp i Örebro stad på 1600-talet. De är borgare och verkar inte ha ett utländskt ursprung. Även i Stockholm förekommer personer med namnet Colling under 1600- och 1700-talen.  
Uppgifter om samtliga dessa släkter är av stort värde för att om möjligt kunna knyta samman dem. Se vidare min Colling-sajt där utförligare uppgifter finns om de olika släkterna.
http://w1.193.telia.com/%7Eu19309656/genealogi/colling/colling.htm