NULL Skriv ut sidan - Cambou

Anbytarforum

Titel: Cambou
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 1999-09-14, 22:24
Hej släktforskarvänner!
 
Undertecknad öppnar denna sida för få in alla upplysningar som finns om denna släkt som ibland förekommer med en eller annan stavning på släktnamnet. Det tycks finnas väldigt lite skrivet om släkten. Finns det namnbärare kvar av denna släkt? Måhända dog släkten ut tidigt på raka fädernet?  
 
Jag härstammar från skol- och religionsläraren vid Lövsta bruk, Österlövsta sn 1656-1674 Pierre Cambou eller Mäster Petter. Han nämns 1676 som språkmästare i Stockholm. En intressant fråga är förstås Pierre Cambou ursprung? Eventuella bevarade kontrakt kunde kanske lösa frågan?
 
Genom hans dotter Judit Cambous (165(9)-1731) gifte 1679 i St Nicolai församling, Stockholm med dåvarande bokhållaren Markus Hansson Holst, d. 1725 i Gävle, finns en stor krets ättlingar, bl.a. överstelöjtnnaten Otto W. von Knorrings alla ättlingar. Uppgifterna om Cambou har jag dels hämtat från Erik Sehlbergs manuskript Gefle och dess Slägter (anses pålitlig), dels från Kjell Lindbloms Vallonsläkter under 1600-talet, del 3 (1992), s. 59. De återfinns även i Svenska Antavlor nr 240 (7/1998).  
 
 
/Björn Sonesson
 
P.S. I antavla nr 240 i Svenska Antavlor finns enligt min mening en del felaktiga eller tveksamma uppgifter. Detta gäller dock andra anor än de ovan refererade. D.S.