NULL Skriv ut sidan - Brunzell / Brunsell

Anbytarforum

Titel: Brunzell / Brunsell
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2015-01-07, 00:01
Hej igen!
 
Ang Britta Krage som gifte sig i Skållerud 1778. Jag har kollat vidare på henne och min slutsats är att uppgiften att hon skulle vara dotter till Henrik Krage kanske är fel.
Om man tittar på Skållerud AI:2 så finns familjen Jonas Eriksson och Britta Krage på två sidor med döttrarna Stina och Maria, först på bruket där han är bland mjölnarna, sid 116 och sen i Backen under soldatestom, sid 39.
 
Sen finns familjen i AI:3 på sid 48 och 162, det är olika perioder. Båda perioderna är de på Backetorpet under Backens sold. stom. Här har dock efternamnet på Britta ändrats till Jonasdotter vilket borde vara bevis på att det är Jonas Krages och Katarins Dahlbäcks dotter Britta det är fråga om? Födelseåren skiljer lite dock från AI:2, både för föräldrar och barn men det är marginellt. Två barn har tillkommit också.
 
Eller är det skrivfel av prästen, dvs han tar fel och tror det är Jonas dotter Britta?? Jag har sett liknande fel förr....
 
Undrar också när och var Britta och Jonas dog? Enligt släktutredningar jag sett kan det vara 1806 för båda men jag hittar dem inte i dödboken. Jonas finns förresten överstruken som änkling i Skållerud AI:4 s 24 och den hf börjar ju 1809 så då dog han efter Britta. Den enda  som skulle kunna stämma på Britta är en Britta Jonsdr som dör 1/2-1806 i Backeviken, men ålder är helt fel, står angiven till 36 år och Britta jag letar efter var ju 53. Och Backeviken hittar jag inte, är det annat namn för Backetorpet eller vad kan det vara? Britta och Jonas bodde ju sista tiden alltid på Backetorpet, även Jonas som änkling i AI:4. Sonen Erik Jonasson f 1794 finns förresten hos släktingen Anders Uppström s 81 i AI:4 vilket tyder på att Jonas också dött i perioden.
 
Hoppas på svar!
 
Med vänlig hälsning,
Jörgen
 
(Meddelandet ändrat av Jorgeni 2015-01-07 23:35)
 
(Meddelandet ändrat av Jorgeni 2015-01-07 23:37)
 
(Meddelandet ändrat av Jorgeni 2015-01-07 23:40)