NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2008
Skrivet av: Sven Lindberg skrivet 2008-09-16, 20:26
Jag har problem med min farmorsfarfar kopparsmeden Magnus Bruns föräldrar som skulle kunna lösas av någon om har tillgång till t.ex. uppgifter om smeder vid Törnefors bruk i Tving och bruket Bränhult i Stenbrohult.
 
 I senare HF för Jämshög och Holje uppges att Magnus Brun född i Tving 1756
I dopboken Tving C1 sid 430 finns en Magnus född 1757-11-01 son till hammarsmeden? Erik Brun.
Enligt KGFs databas gifte sig en hammarsmed Erik Brun med jungfru Magdalena Emertz i Växjö stadsförsamling 1744-10-13. (Verifierat Växjö stad C:1 sid 430)
En sökning i denna databas efter parets barn finner man att Magdalena Emertz och Hammarsmeden Erik Brun har barn födda i Stenbrohult, Bränhult.
Men ett av barnens far heter Peter??
I HF Stenbrohult AI:3 sid 470 under Bränhults hammare finns en Peter Brun f 1728  som med hustru Magdalena Emertz  f 1730  
Barnen uppges där vara:
Anders f 17?0
Magnus f 17?6
Samuel f 1759
Elsa Maria f 1763
Erik f 1765  
Enligt Stenbrohult C2 a sid 65 är Elsa Maria f 1763-07-24 men hennes far heter Peter Brun  och enligt samma källa sid 73 är Eriks far Erik Brun och han är född 1765-09-11
Sonen Samuel den av två som överlevde är född i Tving 1753-11-04 (C2 sid 229).
 
Förutom att hon ömsom är gift med en Erik och ömsom med en Peter – båda smeder så uppges hon vara född 1730 och smeden Peter  skall vara född 1728!!
Om det var de två som gifte sig 1744 i Växjö var hon då 14 år och han 16!
Om de verkligen var så unga bör det verkligen var antecknat i vigselboken.
 
Enligt mantalslängden för Holje 22 som finns i Jämshögsbasen kom Erik Brun till Jämshög med hustru min inga barn är nämnda 1767 och levde där med hustru 1775 men saknas 1780. Erik och Magdalena (om hon är hustrun här) avled således mellan dessa år och bör således ha avlidit mellan dessa år.
 
Enligt mantalslängden för Holje 22 kommer en Magnus Brun som kolargosse 1775. Honom har jag sedan följt till hans död och jag tror att han som mästersmed var den förste kopparsmeden i Olofström som fick det att fungera trots att han inte är nämnd i Tom Söderbergs Olofströms bruk 1735-1935. men Enligt Ullers PM från c:a 1805 gick kopparhammaren bra under de först åren på 1800-talet tid då Magnus Brun var mästare enligt mantalslängden ovan.
 
Har jag följt Magnus Bruns föräldrar? I sa fall varifrån kommer Peter Brun i Bränhult?
 
Är det någon som vet var de andra barnen i familjen Erik Brun dä. tog vägen? (Magnus hade även en son Erik)
 
För att finna t.ex. bouppteckning efter Erik Brun så måste jag få fram när han dog.
Är det någon som kan hjälpa mig med det?
När kan han och Magdalena vara födda?
 
Jag är mycket tacksam för svar synpunkter och idéer.
 
/Sven