NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 2000-03-30, 17:01
Kan börja med att nämna att ovan nämnda Gustav Broms (f 1741), hittas första gången som dopvittne i Gåsinge C:1 år 1763. Dvs 6 år före hans äldsta barn, född 1769 i Skeppsta bruk, Gåsinge sn, med samma namn som han själv.
 
Annette!
 
Pålsboda...om det inte är soldatnamn, så låter det för mig mest troligt att det bör röra sig om östgöta-värmlandssläkten Broms, som finns i bl.a. Risinge sn, Kullerstad sn, Tjällmo sn, Asker sn, Kvillinge sn och Hällestad sn. Församlingar som ligger väldigt nära Pålsboda i Östergötland.
 
Men även Sörmlandssläkten Broms, har anknytning till Östergötland, bl.a. Ljung sn, Kvillinge sn och Vreta Kloster sn.
 
Dock är mina kunskaper om senare tiden av 1800-talet lite bristfällig i Östgötasläkten, vilket gör att jag inte kan koppla ihop Oscar till släkterna. Du har inget födelse datum på Tore och Oscar, och var de bör vara födda? Då skulle jag kanske kunna kolla upp det, inom ganska kort tid. Ev. skall jag redan på Lördag till Arninge.
 
Om vi kan koppla ihop din Oscar med någon av de tre smedsläkter Broms som jag har kunskap om, så finns de äldsta leden i skriften Svenska Smedssläkter nr 7 (utgiven 1998). Både Östgöta- och Sörmlandssläkten ner till 1700-talet, och Upplands-smålandssläkten till 1740-talet.
 
Lennart!
 
Tyvärr så är mina kunskaper om släkten Söderström minst sagt bristfälliga, så där kan jag nog inte hjälp dig för tillfället.
 
Mvh
Fredrik