NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 2000-01-27, 14:05
Hej Linda!
 
Om släkten With har jag inte så mycket information om. Och när det gäller Gustav Broms, så finns han i Svenska Smedsläkter nr 7 (familj 20), dock är han ensam där, men genom senare uppgifter jag funnit från bl.a. mantalslängder från Gåsinge socken, Södermanland, så finns han före sitt första gifte i Gåsinge, vilket gör att han bör tillhöra någon av de tre smeder Broms som finns vid Skeppsta bruk, Gåsinge sn. Gustav själv finns inte i födelseboken, men genom att jämföra namnskick och dopvittnen har jag kommit fram till följande:
Ingen gång förekommer Henrik Johansson Broms eller hans ättlingar som dopvittnen, namnskicket är någorlunda likt.
Ättlingar till Jakob Johansson Broms finns som dopvittnen, men namnskicket är inte ett dugg likt.
Ättlingar till Jonas Johansson Broms finns som dopvittnen, och namnskicket är ganska likt.
 
Vad som mer talar för att Jonas Johansson Broms är far till Gustav är det faktum att han är gift med en Ingrid Gustavsdotter. Problemet i detta fall är dock att Jonas har en son Johan född 1741. Visserligen kan det klämmas in en son till samma år, i december, men är tveksamt. En hypotes jag arbetar på är att Jonas son Henrik, född 1743 är felskrivet i födelseboken, och skulle kunna vara Gustav. Detta skulle dessutom resultera en sonordning av Johan, Gustav, Jonas, Henrik. dvs. efter farfar, morfar, far och efter en broder.
 
Gustav själv får en son Gustav 1769 i Skeppsta bruk, Gåsinge sn, och 2 år senare får han en dotter i Nykvarns järnbruk, Turinge. Där får han ytterliggare två barn under 1770-talet, varefter han flyttar till Bränninge bruk, Tveta sn. Här får han inga barn och han visstas här fram till 1785 då han försvinner. Var han finns nästa 2 år är för mig obekant, men år 1787 finns han i Sörfors bruk, Attmar sn (Y), där han finns fram till sin död. Någon gång under perioden 1785-1787 har han således lämnat Östra Södermanland (Tveta sn, ligger i närheten av Södertälje), och flyttat upp till Medelpad.
 
Mvh
Fredrik