NULL Skriv ut sidan - Bonnevier / Bonbier / Bombier

Anbytarforum

Titel: Bonnevier / Bonbier / Bombier
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2014-10-12, 13:53
Hej Sven-Ove!
 
Det var intressant. Jag ser att jag tidigare gjort noteringen om smeden Niclas och hans hustru Brita samt sonen Johan vid Röfors bruk (Medåker AI:1 sid 109), men inte kunnat bestämma hans släktnamn. I Medåker AI:3 sid 38 heter han Hammarsmeden Mr Niclas Bombier med hustru Brita. Hustruns dödsdatum anges och för Niclas finns hänvisning till sid 56 i samma volym. Där heter han Mr Niclas Bondebijar och (nya) hustrun Margareta. De noteras inkomna till Medåker 1727 och utflyttade 1729. Tydligen har Niclas gift om sig i annan församling omkring 1727. Så dina uppgifter stämmer. Det mesta tyder också på, att det är sonen Johan född 24/6 1699 (ej i Medåker), som sedan dyker upp i Götlunda.
 
Däremot är det olika bud om Niclas födelseår, i Medåker AI:1 anges han född 1659 och i AI:3 i maj 1649. Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan, han bör vara några år äldre än hustrun Brita. Att han är född så pass tidigt gör, att jag får tänka om igen! Det öppnas faktiskt en möjlighet, att han rent av är son till den äldre Henry Bonniver (tabell 4 i Nordisk Vallongenealogi) i dennes andra äktenskap med Catharina. Tyvärr saknar Risinge församling födelsebok för 1650-talets barn vid Finspångs bruk, där jag tror att Niclas kan vara född.
 
Även Henrys son Hindrich (tabell 29 i boken), gift 25/12 1653 i Risinge, är hammarsmed vid Finspångs bruk under 1650-talet och är naturligtvis minst lika trolig far till Niclas, så som jag hitintills förstått det. De bägge Hindrich lämnar båda Risinge i slutet av 1650-talet, den ene så småningom till Smedstorp i Lilla Malma och den andre till Skeppsta bruk i Gåsinge.
 
En kvarvarande frågeställning är vart Niclas och andra hustrun Margareta tar vägen efter 1729. Man skulle gärna vilja följa dem till slutet. Och vilken hustru är det som för in namnet Niclas (Claes) i släkten Bonnevier, där annars helt andra förnamn dominerar. Någon av de bägge Hindrichs hustrur bör ha varit en Claesdotter.