NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-23
Skrivet av: Lars Renström skrivet 2001-07-15, 19:42
Hmm vilket språk ska jag ta det här på. Jag tror det får bli svenska.
Något om Carl Hjalmar Bonnevier. Han föddes 9/10 1865 vid Hults bruk, Kvillinge socken, Östergötland. Han var son till Anders Petter Bonnevier (1839-1926), som då var mästersven vid bruket, modern var Johanna Mathilda Bergström (1841-1914). Familjen flyttade 1873 till Smedtorps bruk, Lilla Malma socken, Södermanland. Den 25/10 1882 flyttade Carl Hjalmar till Skinnskatteberg. Ganska precis ett år senare flyttade Anders Petter med sin familj till Nyby bruk, Torshälla landsförsamling. Till detta bruk kommer sedan Carl Hjalmar den 18/11 1885, han får arbete där som valsverksarbetare. Under de två åren i Skinnskatteberg har han gjort sin värnplikt, det står i husförhörslängden Ex 2ne år beväring. I husförhörslängden AI:24B för Torshälla landsförsamling finns  bl.a följande uppgifter om Carl Hjalmar 27/1 -88 erhållit K Majts tillstånd att afflytta från riket Värnpliktig Förenta Staterna 2/3 -88.
Carl Hjalmar var min mormors morbror, och efter uppgifter jag fick från min mormor när hon fortfarande levde, så var tilltalsnamnet Hjalmar åtminstone medan han bodde i Sverige, att han utvandrade till Kanada, att han var gruvägare där och att han var ogift.
Huruvida han var gruvägare är väl osäkert, men han vaskade tydligen guld och fick på så vis ihop till sitt dagliga bröd, om man får tro informationen om Bonnevier Trail.
Det var länge sen jag höll på med den här delen av släkten, så någon koll på Emigrantskivan har jag inte gjort. Är det någon som har den tillgänglig och kan göra en sökning? Det skulle vara roligt och se om det gav något.
 
Lasse