NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-23
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2000-02-09, 20:12
Hej Örjan
 
Har sett att du jobbar flitigt inom FFS med smedregistren. Det är bra. Vi kanske får anledning att kontakta varandra mer framöver när nästa Smedskiva skall komma ut.
 
Angående de två personerna som du nämner kan jag inte upplysa med mer än den fritext som finns i Bertil Kjelldorfs kompendium Tidiga led av släkten Bonnevier i reviderad form från -91. Har varit publicerad i Släkt och hävd året efter tror jag. Delar av materialet finns också med i Vallonättlingen nr 4 1993. Via mig finns materialet också med på FFS Smedskiva 1.0 1999.
 
Fritexten lyder:
Giles Henrichsson hammarsmed framträder först som dopvittne i Risinge 1645-04-07. År 1653 anges han vara gift i Finspång och 1656 mästersmed. Sista uppgiften om Gillius i Finspång är då dottern Anna döps år 1671. 1674-06-21 är M:r GilliusBonevier bisittare i Lerbäcks bergslags hammartingsrätt. När han förordnats framgår inte, eftersom protokoll saknas åren1671-73. 1681-03-07 ebjuds Gillius förtroendet att tjäna bergslaget som dess ålderman. Han avsäger sig dock detta med hänvisning till ålder och bräcklighet. I Lerbäck sn. (T) har Gillius säkert ställt sin konstfärdighet till Johan de Geersförfogande vid Skyllberg. Han arbetar i så fall vid Hyttehammar eller Långstorp under detta bruk. Sedan familjen lämnatSkyllberg och flyttat till Carlström i Kristberg, ställs anspråk på Gillius angående en förment skuld till det förra bruket. Målet förs av bruksbokhållaren Jean Cardon mot sonen Hindrich å sin faders vägnar. Den senare kvarstår som vinnare då det visar sig att fru Sara de Geer inte fört in någon skuld i faderns avskedspass 1689-06-24.
 
Detta har du väl sett förstås ? Har du kanske t.o.m. protokollen i avskriven/kopierad form ?
 
mvh // Ove Tegnér