NULL Skriv ut sidan - Bomble

Anbytarforum

Titel: Bomble
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 2011-08-07, 22:33
Hej
 
Tänkte försöka få fram något mer om Johan Bomble's (1726-1801) hustru Maria Katarina Silverdahl (1747-1829).
 
I Turinge sn står det oftast inget mer än just född 1747 utan angiven ort. När paret får sonen Johan Olof 1774 12/8 i Markustorp, Turinge socken uppges hon heta Maria Katarina Andersdotter. Här får vi alltså ett patronymikon. Mot slutet på hennes liv anges också Salem som födelseort i husförhörslängden. År 1747 föds dock ingen lämplig kandidat i Salem för att vara hon.
 
År 1768 6/4 är det dop i Turinge socken, det är parets första son Klas (han finns ej på Smedskivan 6) som föddes en 1/4 som döps. Bland dopvittnena antecknas drängen Johan Silverdahl från Fittja. Ingen församling anges, och mig veterligen finns det inget Fittja i Turinge socken. Däremot finns det ett i Botkyrka socken (grannförsamling till Salem).
 
Här har jag kollat hfl AI:2 och AI:3 under Fittja för att hitta denne Johan, men den är inte helt lätt och jag har inte sett honom ännu. Däremot återfinns i Botkyrka AI:2, fol. 144 (Fittja) en Olof Silverdahl, gift med Brita Henriksdotter. I nästa hfl AI:3 flyttar de till Tullinge i samma socken och återfinns i Botkyrka AI:3, fol. 76, Då med födelseåret 1755 för Olof och hustruns 1751.
 
Jag har inte hittat någon i någon födelsebok men misstänker ett släktskap mellan dessa tre Silverdal:are. Har kollat i fb i både Salem och Botkyrka.
 
// Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2011-08-07 22:36)